Huono viestintä voi kaataa isonkin johtajan. Kallasvuokin epäonnistui viestinnässä ja sai lähteä. Tänään on oikein erityisesti mielessäni johtajan kyky kommunikoida henkilöstönsä kanssa. Mintzberg pitää viestintää yhtenä johtajan kolmesta perusalueesta.Johtajan tulee osata viestiä monilla kanavilla, kullakin kuulijoiden mukaan tapaa vaihdellen.Johtaja muokkaa saamansa informaation omalle henkilöstölleen sopivaksi ja helpoksi, se on johtamistyötä. Voisi helposti olettaa, että omalle ryhmälle, tiimille, yksikölle viestiminen on yksinkertaista ja sujuu muun työn ohella siihen erityisesti paneutumatta. Se on vaarallinen tie, sillä pienetkin väärät sanavalinnat pilaavat tunnelman ja syövät sanoman hyvän tarkoituksen. Sinisen meren strategiassa puhutaan siitä, että jos organisaatiosi toimii puhtaasti "asiatasolla", uudistumista saa aikaan kun lisää tunnepuolta ja päinvastoin. Minusta tämä pätee hyvin viestinnässäkin. Jos mailistasi on tulossa ikävä ja kylmä, mieti hetki miten saisit siihen positiivisen ja hyvän tunnelman. Hyvä tunnelma tuo hyvän mielen vastaanottajaan ja siirtyy asiakkaille, tulos paranee.
Viestintätapasi kertoo sinusta esimiehenä enemmän kuin pelkkä viestin sisältö. Viestiesi tunnelman perusteella luodaan sinusta mielikuva, jota on vaikea muuttaa. Ikäviä viestejä kirjoittaa vain ikävä ihminen! Iloisia, positiivisia viestejä, joissa on hyvä tunnelma ja joka saa vastaanottajan hymyilemään, lähettää mukava johtaja. Liity siihen joukkoon.
Seija Telaranta
Mahtava kirjoitus johtajuudesta. Olen pyrkinyt olemaan positiivinen ja kuuntelemaan työyhteisön jäseniä. Mietin kuitenkin kun luin tätä, että mistä saamme voimaa olla positiivisella mielellä, kun aina "metsä ei vastaa niinkuin sinne huudetaan". Välillä tuntuu, ettei mikään riitä. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?
VastaaPoistaSeija Nurisalo