- Unohda säännöt
- Unohda soveliaisuus
- Unohda professionaalisuus
- Unohda tasapaino
- Unohda oikea ja väärä
- Unohda konsensus
Yllä mainittujen rohkeiden unohtamisehdotusten sisältöä tarkemmin ajatellessa huomaa kuitenkin, että ilmassa on jo pitkään ollut näitä asioita. Terveydenhuoltoon tämä sopii erityisen hyvin. "Asiakas edellä" tarkoittaa juuri sitä, että lähdetään hänen ainutlaatuisesta tilanteestaan. On toimittava yhteistyössä hänen kanssaan, ei tiettyä koreografiaa noudattaen. Soveliaisuuden suhteenkin olisi tarkasteltava terveydenhuollon henkilöstöä monipuolisemmin kuin haettava keskivertoisesti saman kaavan työntekijöitä, persoonallisuuksille on kysyntää. Mottona on esimerkiksi vanhustenhoivassa "lisää elämää vuosiin". Ei se toteudu laitosmaisissa organisaatioissa. On kehitettävä erilaisia teemakoteja eri intressit ja taustat huomioiden.
Karhelainen Rolex |
Oikea ja väärä eivät ole vastakohtia, vaan oikeassa voi olla väärää ja toisinpäin. Myös se, että henkilökunta tietää mikä on asiakkaalle/potilaalle oikein, on jo historiaa. Ihminen on oman elämänsä asiantuntija vanhana ja sairaanakin vaikka tarvitseekin apua ja asiantuntijan neuvoja ja ohjausta terveytensä edistämiseksi, sairauden ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa.
Yksilöllisyyden ja ainutkertaisuuden huomioon ottaminen ei toteudu ympäristössä, missä konsensus on pelin henki. Konsensus tasapäistää ja pahimmillaan tuhoaa kehityksen ja jarruttaa välttämättömiäkin muutoksia. Viittaan tässä Bill Clintonin johtamisen prinsiippeihin, joka käytännössä toimi niin, että konsensukseen ei pyritty lainkaan, vaan haettiin aivan uusia ratkaisuja.
Tulppaanien aika |
Näin kauniina lauantai-aamuna on syytä unohtaa ikävät asiat ja nauttia Suomen upeasta luonnosta.
Onneksi on puhdas maaseutu, joten hyviä hiihtoja.
Terkuin Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.