keskiviikko 30. marraskuuta 2011

Johtajakurssin 27 kehittämistehtäväseminaari

Johtajakurssi, jonka aloituspäivän kuva viime tammikuulta on tässä blogissa, on nyt päättänyt opiskelunsa mallikkaasti laivaseminaarissa m/s Gabriellalla maanantaina 28.11.

Ohi on
Ennenkuin oltiin näin iloisissa tunnelmissa, olimme istuneet puolesta päivästä lähtien laivan auditoriossa ja nauttineet toinen toistaan upeammista esityksistä. Meillä oli aivan ainutlaatuisen hieno seminaari myös siitä syystä, että sessioiden puheenjohtajina ja kommentoijina toimivat sosiaalialan ylemmän amk-tutkinnon opiskelijat sekä kolme opiskelijaa Kliinisen asiantuntijakoulutuksen (yleamk) ryhmästä opettajansa Marjo Räsäsen johdolla.

Välillä vakavina

...ja sitten nauraen
Opintojen alkupuolella seminaariesitykset kestivät jopa tunnin, mutta nyt tässä loppuhuipennuksessa osattiin kiteyttää, löytyi ydin ja sanoma  kymmenessä minuutissa. Johtajan tärkeä ominaisuus on, että hän osaa lyhyesti, yksinkertaisesti ja selkeästi sanoa sanottavansa, perustellen ja niin, että kaikki ymmärtävät. Peter Druckerin kiteytys, että hyvinvointipalvelun tuotos on muuttunut ihminen, on myös meidän johtajakoulutuksemme tavoite, jossa onnistuttiin. Johtajakurssilaiset olivat "muuttuneita ja  parantuneita" esitelmöitsijöitä, ja mikä parasta, iloisia, positiivisia ja hauskoja. Aivan hellyttäviä kehittämistöitä olivat Tarja Torholan "Kuinka vauvani voi? -internet sivusto vastasyntyneiden vanhemmille ja Erna Välimäen internet sivut sikiöseulonnasta. Pohdimme, miten nämä aiheet kuuluvat johtamiseen, mutta vastaus tulee esimerkiksi Mintzbergiltä. Hänen mielestään johtaja on "hermokeskus", informaation tuottaja, välittäjä, ohjaaja, käsittelijä, muokkaaja ja yksinkertaistaja. Johtaja on esimerkki, joka näyttää suunnan ja nostaa asiakkaan opettamisen ja informoinnin työyksikön tärkeäksi tehtäväksi.
Tarja Torhola kiteytti asian niin, että kun asiakkaat, vastasyntyneiden vanhemmat, saavat vastauksen askarruttavaan asiaan kotona internet -sivuilta, pystyy työvuorossa oleva henkilöstö keskittymään niihin asiakkaisiin, jotka juuri sillä hetkellä ovat läsnä osastolla.

Seminaari päättyi kun laiva oli jo hyvää vauhtia suuntaamassa avomerelle ja kohti Tukholmaa. Syksyn myrsky oli nousemassa sopivasti illallisen alkaessa, mutta onneksi vain harvat tulivat merisairaiksi.
Kuvassa olevalla Outi Wallinilla oli haastava päivä, sillä hän oli johtajakurssin 27 kehittämistehtävien yksi ohjaaja ja sosiaalialan yamk-ryhmäläisten opettaja.
Oli todella upea kokemus yhdistää kolme toisilleen etukäteen tuntematonta opiskelijaryhmää. Yleamkilaiset olivat tutustuneet kehittämistehtäviin oppimisympäristö Moodlessa, mutta muuta yhteistyötä ei ollut ollut.

Outi Wallinin yllätys päivän päätteeksi
 Kuten sanottu, seminaaripäivä maalla ja merellä oli raskaan, mutta palkitsevan opiskeluvuoden ansaittu huippu. Mutta kuten asiakaskokemuksen tiimoilta sanotaan, yksikin pieni poikkeama prosessissa voi kaataa hyvän tunnelman. Johtamisen erikoistumisopinnoissa on ollut jo toistakymmentä vuotta onnistuneen kokemuksen takaajana myös laadukas kuljetus. Tampereelta Helsinkiin ja Tukholmasta Eskilstunaan ja Turun kautta takaisin Tampereelle kuljetuksestamme vastasi paloesimies Lauri Paavilainen. Hän teki pitkistä bussimatkoista mukavan ja turvallisen kokemuksen.

Outi tässä vähän valmisteli Lauria matkalle Tukholmasta Eskilstunaan, jonne siirrymme seuraavaksi!

Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.