torstai 3. maaliskuuta 2011

Epävarmuus, muutos ja toivo

Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop on nyt maassamme toivon kiertueella.Jokin aika sitten hän kuvasi yrityksen tilaa ja muutostarvetta muutosguru John Kotterin vertauksella palavasta öljylautasta.Ei siis ihme, että on mentävä rauhoittelemaan epävarmuuden tilaan joutuneita ihmisiä.Juuri epävarmuus on pahinta myrkkyä organisaatiossa. Ja mitä pidempikestoinen se on, sitä vaikeampi on löytää tietä ulos. Kun ihmiset aavistelevat muutoksen lähestyvän, se panee liikkeelle monenlaisia voimia. Pekka Lähteenmäki kirjoittaa Talouselämä -lehdessä (7/2011), että alkushokin jälkeen seuraa asian kieltäminen, ärtymys ja lamaannus. Ihmisten mielenkiinto suuntautuu pois työstä ja koneet käyvät kuumina uuden työpaikan etsinnässä.Johtajan panos tilanteen rauhoittamisessa ja uuteen suuntautumisessa on erityisen ratkaisevaa. Muutostilanteessa korostuu hyvä suunnittelu, selkeä ja nopea viestintä sekä ihmisten mukaanottaminen.
Tulevaisuuteen on helpompi uskoa, jos on toivoa. Se on esimiehen tehtävä, sillä hänellä on kaikki se tieto, jonka perustalle voidaan rakentaa uutta. Tällä kiertueella on siis Stephen Elop. Hänellä on tässä ollut monta esikuvaa, joilta ottaa mallia. Winston Churchillin puheita kansalleen on usein siteerattu malliesimerkkinä siitä, miten hän isällisesti loi toivoa uhan alla."Me taistelemme vesillä ja valtamerillä, rannoilla, lentokenteillä, pelloilla, kaduilla, vuoristoissa emmekä antaudu. Jos mahdoton tapahtuisi ja saksalaiset valtaisivat saaremme, tulisi Yhdysvallat Britannian avuksi."
Florence Nightingale
Toivon luomisessa voi vahvuus löytyä myös menneisyydestä.Miten on ennen selvitty vaikeista ajoista. Mintzberg kuvaa uuden vision luomista prosessiksi, jossa on katsottava taakse, sivuille, ylhäältä ja alhaalta, kaiken läpi ja  eteenpäin.Kimin ja Mauborgnen kirjassa Sinisen meren strategia annetaan selkeä paketti  uusille merille pääsemiseksi, pois  vaikeuksista ja pysähtyneisyyden tilasta. Kuten Nokiassakin, toivon toteutumiseksi on luotava uusi strategia.Sinisen meren strategiassa on monta mielenkiintoista keinoa. Yksi on, että ihmisten on itse annatteva nähdä ja kokea todellisuus sellaisena kuin se on. Jalkauduttava asiakkaiden maailmaan ja elämään.Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.