sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Johtamisen oppikurssi à la Jorma Ollila


Jorma Ollilan vastailmestynyt kirja on nyt luettu. Eilen illalla sain viikon urakan päätökseen. Kirja vei minut mukaansa samalla tavalla kuin parhaimmat ruotsalaiset dekkarit tai Bill Clintonin, Lee Iaccoccan ja Barack Obaman vastaavat teokset.
Kirja on upeasti ja mukaansatempaavasti kirjoitettu. Minulle se kuitenkin oli kiinnostava siksi, että oli mukava huomata, että ei ole Ollilalta jäänyt johtamisen kirjat lukematta. Hän myös otti uudet ajatukset Nokiassa käyttöön ja johti niiden mukaisesti.
Jotain kuitenkin meni pieleen, kun tämän päivän arvion mukaan hienoista prosesseista ja  tutkitusti hyvästä johtamistavasta huolimatta lopputulos on pannukakku.
Kyllä kirjasta löytää myös vastauksen. Henkilöstö ja johtajat alkoivat viihtyä liikaa mukavuusalueella, jolloin jäi huomaamatta toimintaympäristön muutos. Tai huomattiin kyllä, mutta ei tehty oikeita johtopäätöksiä oikeassa kohtaa. Pahin virhe kuitenkin oli, että asiakas unohtui, vaikka se oli korkealla arvohierarkiassa.

Lue koko juttu osoitteessa Blogi puhutaanjohtamisesta
Sunnuntaiterkuin Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.