Hyvinvoiva henkilöstö hoitaa potilasta ja asiakasta hyvin. Huomio alkoi suuntautua asiakkaaseen ja hänelle tuotettuun hyötyyn ja kokemukseen. Hyvinvointipalvelun tuloshan määritellään sen perusteella, miten ja minkälaisen muutoksen hoivan/hoidon läpikäyneen ihmisen elämään se on tuottanut. Tulos on muuttunut ihminen. Jonkinlainen positiivinen liikahdus terveydessä tai voinnissa on tapahtunut.
Asiakkaasta on tullut paitsi terveytensä myös sairautensa asiantuntija. Asiakas ei myöskään ole vain se, joka tulee hoidon piiriin, vaan asiakkuuden käsite on laajentunut ja laajenee edelleen. Ostajat, jotka maksavat palvelusta tai tuotteesta, voivat olla eri ihmisiä kuin varsinaiset käyttäjät. Asiakkaat voivatkin olla päättäjiä, jotka tekevät osto- ja hankintapäätökset.
Palvelua ei käytetä tyhjiössä. Palvelun tuottajan on mietittävä, mitä tapahtuu organisaation ulkopuolella ennen ja jälkeen varsinaisen hoitotapahtuman. Asiakkaan kokemukseen vaikuttavat palvelua ja sen käyttöä helpottavat tuotteet ja oheispalvelut. Ne voivat jopa kaataa muuten hyvän kokemuksen. Siksi palvelun tuottajan onkin hahmotettava toimintansa sellaisena kuin se asiakkaalle aukenee. Näin asiakas muuttaa organisaation toimintaa. Hänen mukaansa organisaatio joutuu muuttumaan ja sopeuttamaan toimintansa asiakaslähtöiseksi, ei enää pelkästään toiminta-, talous- eikä henkilöstökeskeiseksi.
Asiakas voi äänestää jaloillaan! |
Joitakin vuosia sitten, kun Ruotsissa asiakkaat saivat vapauden valita synnytyssairaalansa, vuoden sisällä viidestä toimivasta yksiköstä oli enää kolme jäljellä. Asiakkaat olivat niin valinneet. Hyvä kello oli kuulunut kauas jo ennen sosiaalisen median valtakautta!
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.