perjantai 12. huhtikuuta 2013

Ei paperinmakuinen asiakaskokemus

Kuva yrityksen tarjoamasta tuotteesta tai palvelusta tulee ostajalle usein esitteen muodossa, joita ihan oikeasti on moneen lähtöön. Joissakin paikoissa niihin on satsattu kunnolla, hienoa paperia, upeita monivärikuvia, tarkkoja palvelukuvauksia. Ne tuottavat asiakkaaksi aikovalle palvelukuvan, mielikuvan aineettomasta palvelusta. Ruotsissa, missä asiakas saa vapaasti valita palveluntuottajansa terveyspalveluissa, kuten monissa muissakin hyvinvointipalveluissa, postiluukusta pukkaa valtavat määrät esitteitä eri palveluista. Vanhusten postilaatikot ovat pullollaan esitteitä eri kodeista ja palveluasunnoista. Toki asiakas voi käydä tutustumassa paikanpäällä samoinkuin läheiset, mutta esitteen lähettäminen on yleisin tapa markkinoida.

Minulle oli eilen aikamoinen elämys olla paikalla demossa, missä Grape People Finland Oy:n ( Linkki) fasilitaattori esitteli yrityksen palvelutuotteita ihan ilmaiseksi. Minulla oli tavoitteena, kun tähän aamupäivän kestävään tilaisuuteen menin, oppia fasilitoinnista, tietää ainakin mitä se on.

Ryhmä se on tämäkin
Meitä oli parisenkymmentä ihmistä eri organisaatioista ja meidät pantiin töihin, oppimaan perusteet fasilitoinnista oman kokemuksen kautta.Selvisi, että fasilitointi on joukko työkaluja ja menetelmiä, joilla organisoidaan ja kannustetaan ihmisiä osallistumaan. Fasilitaattorin tehtävänä on erottaa kokouksen sisältö kokousprosessista. Hän varmistaa jäsenten osallistamisen, kaikkien mielipiteiden,ideoiden ja päätösten hyväksymisen sekä yhteisiin ratkaisuihin sitoutumisen.

Tapa, jolla kouluttaja Miikka Penttinen otti ryhmäläiset haltuunsa ja sai sanomansa vietyä läpi viehätti minua. Olen jotenkin aina kriittinen kun ajaudun ryhmätöihin, sanotaanko allerginen ja hyvin herkässä onkin, että en vaan viihdy enkä halua olla aktiivinen. Kun meille selvisi, että demo toteutetaan ryhmätyönä yhden kollegani kanssa heti kuiskittiin, voi ei, olisi niin mukavaa vaan ottaa tietoa vastaan, kun  ei tarvitse olla subjekti. Niin meille vaan kävi, että olimme innolla mukana ja opimme uuden asian!

Juttuhan tässä oli, että palvelutuotetta "fasilitointi" kaupattiiin, mutta tavalla, jonka perusteella sai aidon  kokemuksen Grape Finlandin tuotteista, kouluttajasta ja menetelmästä. Se oli paljon enemmän kuin paperinen tai sähköpostissa tullut esite, joka olisi mennyt roskikseen tai deletoitu.

Kiitos opetuksesta Miikka!
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.