sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Valvonta rakentuu pienistä puroista


Valvonta on esimiehen perustehtävä ja samalla taitolaji. Erityisesti se korostuu professionaalisissa organisaatioissa, joissa työntekijät ovat jo nimenkin mukaisesti korkeasti koulutettuja, oman alansa asiantuntijoita. Asiantuntijoilla täytyy olla autonomia tehdä työtään tuloksellisesti sekä tukihenkilöitä, jotka avustavat siten, että korkeammin koulutetun osaamisesta saadaan paras irti. Asiantuntijan rooliin kuuluu myös opettaminen. Ei pitäisi milloinkaan tulla tilannetta, että asiakkaat kärsivät ja toiminta hyytyy, jos yksi ainoa avainhenkilö on poissa. Korkeaan koulutukseen ja professionaalisuuteen kuuluu usein itsekkyys, myös ripaus narsismia. Pientä tyydytystä voi kokea, kun minun poissaollessani talo kaatui. Tämän vuoksi valvonta on organisaation kuningastehtävä. Valvonnan ja oikean roolituksen avulla esimies tunnistaa professionaalisuuden sudenkuopat ja pystyy ne välttämään.

Valvonta ei ole kellokortti vaan se rakentuu pienistä tsekkauspisteistä, joista muodostuu vedenpitävä organisaation ja esimiehen turvaverkko. Toiminnan tunnusluvut ovat peruskauraa. Niitä tulee lukea analyyttisesti ja myös rivien välit. Talous-, henkilöstö-, asiakas- ja prosessinäkökulmat "ristiintaulukoimalla" löytyy syvempää tietoa. Jos asiakkaat ovat tyyttymättömiä, ei henkilöstölläkään mene hyvin. Hyvät tulokset eivät ole koko totuus. Nähtiinhän se Aarnion tapauksessakin.Tulos voidaan tehdä monella tavalla, myös rikollisin tai epäeettisin keinoin. Prosesseja ja niiden avoimuutta on tarkkailtava herkeämättä. Esimiehen on aika-ajoin jalkauduttava, tehtävä tyhmiäkin kysymyksiä ja nostettava asioita keskusteluun ja tarkasteluun. Peter Drucker kuvaa esimiesten jalkautumista erinomaisesti kertoessaan New Yorkin metrosta. Ken näkee, tietää enemmän.
Ammattitaitoa ja osaamista tulee seurata. Aikoinaan minulle oli valtava hämmästys, kun leikkaussali- ja ensiaputyöskentelyn jälkeen menin ensimmäistä kertaa vuodeosastolle. Toki toisinpäinkin olisi ollut ihmettelemistä. Aivan ammatin perusasiat olivat hakusessa. Esimiehen tehtävä on opetus pienimuotisestikin, käydään läpi käytänteitä yhdessä ja vahvistetaan hyvät meidän ohjeistuksiksi.
Tutki jokaisen työntekijäsi taustat. Lue todistusten arvosanat ja työtodistukset harkiten. Keskustele asianosaisen kanssa, jos löydät sinua hämmentäviä kohtia.


Kuuntele keskustelua ja tapaa puhua. Lue raportteja ja seuraa kirjallista ilmaisua. Pahitteeksi ei ole käyttää kaikkia aistejaankaan, se ei näy. Miltä haisee/tuoksuu, miltä työasut, hiukset, kynnet ja kengät näyttävät. Pari vuotta sitten olin saattajana ensiavussa. Kiukkuisella hoitajalla oli sentin mittaiset tekoripset ja täysi meikki. Lookin kruunasi epäsiisti työasu. Olikohan esimies nähnyt tämän ilmestyksen ja miten olisi toiminut?
Oleellista valvonnassa on, että esimiehellä on auktoriteetti ja johtajuus. YLE-gatea sivumennen seurattuani tuli mieleen, että henkilöstön täytyy myös ymmärtää, mikä ero on esimiehen ja työntekijän rooleissa. Työntekijän tulisi osata nk. "alaistaidot". Esimiehen tehtävä on johtaa, valvoa ja vastata. Työntekijän tulee noudattaa ohjeita ja tehdä työnsä avoimesti ja sääntöjen puitteissa. Hyvän ilmapiirin perusta ovat oikeat roolit työpaikalla.

Mukavaa sunnuntaita, luonto herää!
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.