Hilkka Poutasen väitöskirjatyö käsittelee hyvää johtamista,
Päivän Kauppalehdessä on siitä pientä refrointia, tulokset tuntuvat mielenkiintoisilta. Hyvään johtajuuteen kuuluu kommunikointi, huomioonottaminen ja yhteisöllisyys. Ne voivat toteutua silloin, kun esimies tuntee henkilöstönsä hyvin ja kohtaa jokaisen omana persoonanaan.
Presidentti Barack Obama johtaessaan vaalikampanjaansa kertoi ja toimi jo silloin omien johtamisperiaatteidensa mukaisesti, jotka ovat aika yhteneväiset edelliseen verrattuna. Obama kehotti johtajaa kiinnittämään huomionsa jokaiseen työntekijäänsä ja huomioimaan erityisesti ne, jotka näyttivät jäävän taka-alalle ja jotka eivät tuoneet itseään esille. Heillä on paljon annettavaa, jos kysyy heidän mielipiteitään ja huomioi heidät. Palkitsemisperiaatteena on, että palkitse sellaiset, jotka sitä vähiten odottavat. Sillä tavalla saat koko henkilöstön mukaan. Se kasvattaa organisaation henkistä pääomaa.
Menestyvässä organisaatiossa on välittävä ja huomioonottava kulttuuri. Peter Druckerin mukaan vain sellaisella organisaatiolla on edessään loistava tulevaisuus, joka suosii monimuotoista henkilöstörakennetta, ottaa huomioon sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vastuun valinnoissaan ja toimii avoimesti ja eettisesti.
Arjen toiminnan johtamisessa tarvitset myös uusia keinoja ja tuhlauksen eliminointia. Lue HBR artikkeli: McCreary L. Innovation on the Front Lines. September 2010, 92-97. Tässä yksi lainaus artikkelista:" One nurse trying to give medication to one person was interrupted 17 times during a single medication pass"
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.