torstai 16. kesäkuuta 2011

Määrittele myös viestinnän prosessit

Tällä viikolla oli lehdissä, että pienet kaksoset olivat karanneet päiväkodin pihasta. Huomio kiinnittyi siihen, että kaikki olivat niin säikähtäneitä, etteivät kertoneet edes äidille tapahtumasta. Laatukäsikirjassa ei varmaankaan ollut ohjeistusta siitä, miten tällaisissa tapauksissa tulee toimia, viestiä. Vaikka olisi kuinka sekava tilanne, kunnon ohje, jota voi noudattaa kohta kohdalta tuo järjestyksen kaaokseen ja antaa organisaation johtamisesta ammattimaisen kuvan. Näin kesäaikaan voi tapahtua mitä ihmeellisempiä asioita, kylään voi tulla vaikka karhu!Jokaisen johtajan tulee siis huolehtia siitä, että myös viestinnän prosessit on avattu ja kohta kohdalta on työohjeistus.
Juuri kesän kynnyksellä on ilmestynyt aiheeseen liittyvä kirja: Korhonen N. & Rajala R. Viestinnän prosessointi. Talentum 2011.
Kirja on parisataa-sivuinen ja selkeätekstinen teos, joka sanan mukaisesti tarjoaa koreografian kaaokselle. Kirjassa on paljon lyhyitä kommentteja organisaatioiden johtajilta, esim. " Sanalliset prosessikuvaukset eivät ole erityisen tarkkoja. Käytämme kaavioita, joiden mukana on tekstikuvaukset. Tekstikuvaukset eivät ole kovin yksityiskohtaisia. " Eila Paatela, viestintäjohtaja, Outotex. Lisäksi on kokonainen kappale, jossa on kolme case-esimerkkiä.
Mitä jäi käteen? Ensinnäkin prosessoitaviksi alueiksi sopivat sellaiset viestinnän toimenpiteet ja tehtävät, jotka toistuvat samanlaisina kerrasta toiseen. Näin viestinnän prosessointi säästää aikaa ja tehostaa toimintaa.
Viestinnän osa-alueet ovat: Sisäinen viestintä, talousviestintä, mediaviestintä, kriisiviestintä- ja tilannehallinta, imago ja identiteetti ja  yritysmainonta. Sisäisen viestinnän prosesseja voivat olla seuraavat: uutiskirjeprosessi, intranetin sisällöntuottamis- ja päivittämisprosessi, kehityskeskusteluprosessi, henkilöstölehden toimittamsiprosessi, infotilaisuuksien järjestämisprosessi ja  koulutusprosessi.
Kirjassa oli juuri ylläolevat luettelot merkittäviä alamme organisaatioiden johtamisessa. Vaikka kirja on viestinnän alan kirja, minusta se ainakin oli ilmeeltään tylsä ja sanomaltaan enemmän suuryrityksiä koskeva. Ei kuvan kuvaa vaan joitakin musta-valkoisia kaavioita.
Kannattaa kuitenkin lukea, asia on hyödyllinen.

Michellen pikkumusta

Minua viehättää kovasti iloisempi ote asiaan kuin asiaan. Tänään minua ilahdutti, kun sain Obamalta kutsun illalliselle hänen kanssaan. Kutsussa oli monta hintakategoriaa ja tuotto menee vaalikassaan. Se oli sivulauseessa, tietysti. Lisäksi sain taas päivitetyn albumin perhekuvia ja kuukauden työtapahtumat kuvineen ja kommentteineen. Positiivista viestintää maailman ykkösjohtajalta!
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.