Juuri kesän kynnyksellä on ilmestynyt aiheeseen liittyvä kirja: Korhonen N. & Rajala R. Viestinnän prosessointi. Talentum 2011.
Kirja on parisataa-sivuinen ja selkeätekstinen teos, joka sanan mukaisesti tarjoaa koreografian kaaokselle. Kirjassa on paljon lyhyitä kommentteja organisaatioiden johtajilta, esim. " Sanalliset prosessikuvaukset eivät ole erityisen tarkkoja. Käytämme kaavioita, joiden mukana on tekstikuvaukset. Tekstikuvaukset eivät ole kovin yksityiskohtaisia. " Eila Paatela, viestintäjohtaja, Outotex. Lisäksi on kokonainen kappale, jossa on kolme case-esimerkkiä.
Mitä jäi käteen? Ensinnäkin prosessoitaviksi alueiksi sopivat sellaiset viestinnän toimenpiteet ja tehtävät, jotka toistuvat samanlaisina kerrasta toiseen. Näin viestinnän prosessointi säästää aikaa ja tehostaa toimintaa.
Viestinnän osa-alueet ovat: Sisäinen viestintä, talousviestintä, mediaviestintä, kriisiviestintä- ja tilannehallinta, imago ja identiteetti ja yritysmainonta. Sisäisen viestinnän prosesseja voivat olla seuraavat: uutiskirjeprosessi, intranetin sisällöntuottamis- ja päivittämisprosessi, kehityskeskusteluprosessi, henkilöstölehden toimittamsiprosessi, infotilaisuuksien järjestämisprosessi ja koulutusprosessi.
Kirjassa oli juuri ylläolevat luettelot merkittäviä alamme organisaatioiden johtamisessa. Vaikka kirja on viestinnän alan kirja, minusta se ainakin oli ilmeeltään tylsä ja sanomaltaan enemmän suuryrityksiä koskeva. Ei kuvan kuvaa vaan joitakin musta-valkoisia kaavioita.
Kannattaa kuitenkin lukea, asia on hyödyllinen.
Michellen pikkumusta |
Minua viehättää kovasti iloisempi ote asiaan kuin asiaan. Tänään minua ilahdutti, kun sain Obamalta kutsun illalliselle hänen kanssaan. Kutsussa oli monta hintakategoriaa ja tuotto menee vaalikassaan. Se oli sivulauseessa, tietysti. Lisäksi sain taas päivitetyn albumin perhekuvia ja kuukauden työtapahtumat kuvineen ja kommentteineen. Positiivista viestintää maailman ykkösjohtajalta!
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.