tiistai 29. maaliskuuta 2016

Uskottavuus ja luotettavuus

Luin päivän Hesarista artikkelin Nokia Renkaiden entisestä johtajasta Kim Granista. Siinä arvioidaan hänen mittavaa uraansa ja yhtiön huimaa nousua hänen johtajakaudellaan. Eläkepäivät merkittävien yritysten hallituksissa ovat jäissä, kun maine romahti testivilppeihin. Toivottavasti renkaiden maine saadaan pelastettua, vai saadaanko?
linkki artikkeliin
Johtamisessa yksi tärkeimmistä asioista on uskottavuuden ja luotettavuuden luominen, ylläpito ja kehittäminen. Se ei koske vain yrityksen tuotteita vaan koko yrityksen kulttuuria.Organisaation ulkopuoliset voimat tuottavat jatkuvasti uutta tietoa, tutkimustuloksia ja paljastuksia, joita julkaistaan yötä päivää. Näin on myös sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioiden kohdalla. Kritiikki kohdentuu ennen organisaation sisäisinä pidettyihin asioihin, valittuihin hoitotapoihin ja yhteistyökumppaneihin, puhtauteen, ruokaan, käytökseen; myös suhtautumiseen omaisiin ja verkostoihin. 
Esimiehen tehtävänä on johtaa keskustelua ja kirkastaa niitä tapoja ja asenteita, jotka on yhteisiksi valittu.Mitä vahvempi ja avoimempi organisaatio on suhteessa ympäröivään maailmaan, sen helpompi siellä on tehdä työtä ja johtaa. Salailu ja vilppi paljastuvat aina, ennemmin tai myöhemmin. Kun näin käy ulkopuoliset voimat ottavat niskalenkin ja valta siirtyy organisaation ulkopuolelle. 



Vie lakanat  ulos ja anna raikkaiden tuulten tuoda puhdas ilma sisään.
On helppo kuvata ikäviä tilanteita, mutta mitä voidaan tehdä niiden välttämiseksi ja uskottavuuden ja luotettavuuden vahvistamiseksi?
Suunnan tulee olla selvä, sama koko organisaatiossa ja kaikilla tasoilla. Jotta suunta pysyy kurssissa tarvitaan strategia. Se tulee työstää ymmärrettäväksi ja sellaisella kielellä, jotta jokainen ymmärtää ja näkee sen merkityksen arjen ratkaisuissa. Ne sisältävät aina kannaoton arvoihin ja luotettavuuteen. Avoimelle kommunikaatiolle esimies antaa kasvot, luo puitteet ja kanavat. Johtajan esimerkki vahvistaa muitakin, se on hyvää energiaa. Jos johtaja salailee tai toimii arveluttavasti henkilöstönsä edessä, antaa se selkeän viestin kaikille. Uskottavuuden ja luotettavuuden arvo on menetetty.
Terkuin Seija Telaranta, tänään Tähtiksellä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.