torstai 12. toukokuuta 2011

Mitä johtajakoulutukseen hakijat nyt kysyvät?

Syyskuussa alkavassa johtajakoulutuksessa on edelleen hyväksi koettu opetussuunnitelma, joka perustuu Balanced Scorecardin neljään näkökulmaan: talousnäkökulma, prosessinäkökulma, asiakasnäkökulma ja henkilöstönäkökulma. BSC, organisaation strateginen ohjausmenetelmä on perustana monien julkisten ja yksityisten organisaatioiden johtamiselle. Käypä katsomassa oman kuntasi tai sosiaali- ja terveystoimesi sivuja, aika varmasti löydät sen sieltä. Tällä tavalla olemme opetuksessa kiinni organisaation arjessa. Puhumme samaa kieltä kuin muutkin johtajat. Lisäksi olemme kansainvälisiä, BSC on käytössä kaikkialla maailmassa.
linkki opetussuunnitelmaan


Teemme eri opintojaksoihin/näkökulmiin kuuluvat tehtävät pienryhmissä. Talousnäkökulma ja kehittämistehtävä ovat pääosin yksilötöitä, koska ne tehdään omaan organisaatioon. Mutta niissäkin voi ryhmittyä, jos se vaan sopii opiskelijoille. Jokainen opintojakso arvioidaan ja siitä muodostuu todistus. Tenttejä ei ole.

Opiskelupäivät koululla ovat aina klo 8.30-15.30. Yleensä on kaksi arkipäivää perätysten. Pidemmästä matkasta tulevat opiskelijat voivat silloin yöpyä Tampereella. TAMKin läheisyydessä on myös edullisia mahdollisuuksia.Linkki  syksyn lahipaivat  Toiset opiskelupäivät ovat opettaja-vetoisia luentopäiviä, toiset seminaareja, joissa opiskelijat esittävät tuotoksiaan. Tällä tavalla jokainen saa harjoitusta johtajalta vaadittavaan esiintymistaitoon ja esitelmien pitämiseen. Esitykset eivät ole näytöksiä vaan harjoittelua turvallisessa ilmapiirissä, toinen toistaan tukien ja kannustaen. Esimerkkinä asiakasnäkökulma, jossa ryhmän 27 aiheina olivat asiakastilaisuuden järjestäminen, sidosryhmä- ja kumppanitilaisuuden järjestäminen, Benchmarking-vierailu hyvästä asiakaspalvelusta tunnettuun organisaatioon, BIKVA-arvioinnin harjoitus, asiakaskyselyn suunnittelu ja asiakaslähtöisyys kunnallisten päättäjien näkökulmasta.

  
Vieraiden vastaanotto
 Tehtävien tekeminen pienryhmissä ja yhteistyö opettajien kanssa tapahtuu sähköisesti, Moodle oppimisympäristössä ja sähköpostilla.Ei ole ollut mikään ongelma, jos yksi opiskelija on Helsingistä, toinen Oulusta ja loput Tampereelta.
Lähipäiviä on sisällön laajuuteen nähden vähän, mutta ne ovat sitäkin intensiivisempiä ja edellyttävät läsnäoloa. Vaikka edustamme sosiaali- ja terveysalaa, meitä on moneksi. Nämä alat ovat edustettuina suunnilleen puoliksi, mukana  miehiä ja naisia. Jotkut ovat yrittäjiä, pien- ja palvelutalojen esimiehiä, sosiaalitoimen monilta sektoreilta, sairaaloista, terveyskeskuksista, kotipalvelusta ja päiväkodeista. Ammattilaiset antavat johtamiselle puitteet ja soveltavat teoriat omaan toimintaympäristöönsä. Erilaisuus on valtava rikkaus.Maailmahan ei tarvitse kopioita!

Opiskelun loppupuolella teemme opintomatkan Tukholman seudulle. Kustannukset, jotka opiskelijat itse maksavat ovat sadan euron luokkaa. Käymme Ruotsissa siksi, että siellä on paljon asioita, jotka ovat meille tulossa. Ennakoimme tulevaisuutta. Vai mitä ajattelette osaamiseen perustuvasta yksilöllisestä palkasta, autonomisesta työvuorosuunittelusta, määräaikaisesta johtajuudesta, horisontaalisesta urakehityksestä, hyvästä huolenpidosta työntekijöistä ja kauniista työympäristöstä. Jos pakkoruotsi ei ole tuottanut tulosta, sitäkään ei tarvitse pelätä. Tukholman seutu on "pullollaan" johtajia, joilla on suomalaistausta.
Terveisin Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.