lauantai 28. toukokuuta 2011

Poimintoja Laatupäiviltä Maarianhaminasta

Korkeasta laadusta rakentuu vahva brändi. "Brändi on kaikkien niiden mielikuvien ja tietojen summa, joita ihmisellä on jostain asiasta. Asia voi olla tuote, palvelu, yritys, ihminen, puolue, valtio, tapahtuma. Brändi on aina totta, vaikka se ei olisikaan yrityksen tahtotilan mukainen. Näin määritteli brändin Hartwallin Tuomas Kahri. Käsitettä syvennettiin ja täsmennettiin monelta kannalta kahden päivän aikana.Jos brändi on hyvä, se tuottaa tulosta, suojaa yritystä vaikeuksissa, säästää kustannuksia ja auttaa rekrytoimaan parhaat ihmiset. Mielenkiintoista oli keskustelu laadun ja brändin suhteesta. Lopputulema on, että brändi rakentaa erilaisuutta, laatu tasaisuutta ja molempia tarvitaan. Laadun avulla  varmistetaan ettei missään repsahdeta, lunastetaan lupaukset. Huomioitava on, että vaikka kuinka tarkkaan kaikki olisi harkittu, mutta tunne puuttuu, mitään positiivista ei tapahdu. Ihmiset eivät tee pelkästään rationaalisia päätöksiä, siksi on luotava tunneside asiakkaaseen.
Varsinainen jytky tuli Kainuusta. Sotkamon Jymy on Suomen menestynein urheilujoukkue viimeisen 21 vuoden aikana. Jymyn menestystarinan ympärille on rakennettu laaja osaamisen verkosto, jonka avulla koko maakuntaa pidetään pystyssä, sellaisen vaikutelman sai. Sotkamon Jymyn missio on, että menestymällä Jymy edesauttaa Sotkamon ja Kainuun kehittymistä.


Uutisankkuri Keijo Leppänen oli toisen seminaaripäivän vetäjä. Hän kertoi mielenkiintoisesti ja kokemuksella, miten yritys toimii suhteessa mediaan, jotta siitä olisi molemmille hyötyä, eikä tulisi otsikoita, joista ei itseään tunnista, tai sanoma ei ole se, mitä olisi toivonut. Tärkeätä on, että valmistautuu huolella. Monet median kynnyksen ylittävät tapahtumat tulevat yllätyksenä, siksi jokaisen johtajan on oltava "aina valmiina".

Pöytälaatikossa on hyvä olla ajankohtaiset tosiasiat yrityksestä, henkilöstöstä, tuotteista ym. jotta ei ainakaan niissä tule virheitä. Palvele myös toimittajaa, laita paperille nimet, tittelit ja numerot, ettei niitä tarvitse haeskella. Kun asiat ovat kunnossa, olet pukeutunut kuten Michelle Obama opettaa, vaatteisiin, joissa tunnet itsesi kauniiksi, pystyt hurmaamaan! Keijo Leppänen korosti  sitä, että aina kannattaa puhua totta ja olla oma itsensä. Ole rohkea, älä puhu latteuksia ja itsestäänselvyyksiä vaan nostata esiin sanoma, ydin.

Vieraana Maarianhaminan kaupungintalolla
Kokeneet, kansainvälisillä forumeilla työtä tekevät johtajat olivat ammattilaisia myös luennoitsijoina. Asiat hallittiin ja osattiin yksinkertaistaa.Vaatepuolikin toimi ja persoonallisuus näkyi. Keijo Leppänen oli hyvä esimerkki. Vai mitä sanotte?  Punaiset housut, musta t-paita, vaalea bleiseri ja mustat kengät.
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.