maanantai 4. heinäkuuta 2011

Kohottavaa kesälukemista johtajille

Viime päivinä on eri lehdissä haastateltu kansanedustajia, ministereitä ja muita päättäjiä kesälukemisista. Melkein jokainen vastasi että dekkareiden, elämäkertojen ja muiden perinteisten lisäksi suosikkeja ovat klassikot. Moni mainitsi Väinö Linnan teokset. Tuntemattoman sotilaan voi hyvin mieltää myös johtajan "oppikirjaksi", kuten moni merkittävä johtaja on todennut.

Tuskin poikani enää muistaa, mutta kun häneltä lapsena kysyttiin, mikä on hänen mielimusiikkiaan, hän sanoi, että kassakoneen kilinä, kuten Roope ankalla. Minulle tätä mielimusiikkia mielelle ovat Henry Mintzbergin, Peter Druckerin ja Tom Petersin kirjat. En ikinä unohda sitä jytkyä, minkä Mintzbergin kirja Mintzberg on Management teki, kun ostin sen Oxfordin yliopiston kirjakaupasta opiskelijoiden kanssa tehdyn opintomatkan tiimellyksessä. Siinä oli yksinkertaisesti ja mielenkiintoisesti esitetty organisaatio-oppi, joka sopi kaikille aloille. Se avasi ymmärryksen sille asialle, että johtaminen on oma osaamisen alue, jota voi soveltaa eri alojen organisaatioiden johtamisessa. Mikä helpotus ja vapautus  ajattelusta, että on ihan erikseen esimerkikiksi hoitotyön johtaminen.
Tom Peters
Samoihin aikoihin, 1990-luvun alussa sain käsiini Tom Petersin kirjat. Tom Peters on 1942 Baltimoressa syntynyt Stanfordin yliopiston kasvatti, joka on yksi merkittävimmistä modernin johtamisen  kehittäjistä maailmassa. Hänen yhdessä Bob Watermanin kanssa julkaisemansa kirja In Search of Excellence 1982 on yksi johtamisen merkittävimpiä kirjoja edelleen. Ja mikä näin kesällä on parasta, Petersin kirjat ovat hauskoja, viihdyttäviä ja oivaltavia. Jokainen johtaja saa ahaa-elämyksiä ja reflektiopintaa.

Tässä kirjassa on kahdeksan lukua ja yhtä monta teemaa, jotka muodostavat ydinsisällön, sanoman. Menestyksen takaavat seuraavat asiat, kun ne toteutuvat johtamisessa:
  • Toiminnan suunta on määriteltävä, eteenpäin on mentävä ja päätöksiä tehtävä nopeasti, ilman turhaa byrokratiaa
  • On toimittava lähellä asiakasta ja kuunneltava niitä, jotka tekevät asiakastyön organisaatiossa
  • Itsenäisyys ja yrittäjyys ruokkivat innovaatioita ja mahdollistavat hyviä suorituksia
  • Tuottavuus syntyy ihmisten osaamisen avulla, oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin
  • Arvojohtaminen arkipäivän työhön ja sitoutuminen    arvoihin.
  • Pitäydy omassa osaamisen alueessasi
  • Yksinkertaista ja sitouta avainhenkilöt
  • Löysää ja tiukenna sopivassa suhteessa.
    Tom Petersiltä kysyttiin  vuonna 2001, seisooko hän edelleen teesiensä takana kun aikaa on kulunut. Hän vastasi, ettei hylkäisi yhtään, mutta lisäisi vielä kyvyn kehittää ideoita, vapaat kädet toimia sekä nopeuden. Siis nopeat syövät hitaat -ajattelun. Tom Peters pitää johtamisen kulmakivinä ihmisiä, heidän kykyjensä käytön mahdollistamista, vapautta ja itsenäisyyttä toimia innovatiivisesti, läheistä yhteistyötä asiakkaiden kanssa ja niiden henkilöiden kuulemista, jotka ovat lähellä asiakasta sekä toimintaa ja nopeutta siinä.

    Lukee tänä päivänä mitä hyvänsä johtamisen kirjaa, ihan samat asiat katsotaan kuuluviksi hyvään, tulosta tuottavaan johtamiseen - Tom Petersin kirjat ovat siis täyttä tavaraa edelleen.


    Ohessa toinen Petersin kirja, joka on innostavaa lukemista kesälläkin. Peters on tutkinut paljon sitä, millaisia ovat menestyvät johtajat ja millaiset johtajat saavat organisaationsa voimaan hyvin. Joitakin poimintoja Petersin ajatuksista:
    Menestyvät johtajat ovat oman tiensä kulkijoita, ratkaisujen  tekijöitä, jotka eivät voi kuvitellakaan, että he ammatillisesti syntyvät ja kuolevat samassa organisaatiossa. Organisaation eri kehitysvaiheet vaativat kukin siihen sopivan johtajan. Tähän perustuu myös määräaikainen johtajuus, ei sitä ole näinä aikoina keksitty.
    Menestyjille jatkuva muutos on öljyä laineille, haaste ja mahdollisuus, vastoinkäymisistä oppii. Menestyjät eivät takerru menneeseen eivätkä he kuljeta sitä painolastinaan. Menestyjät nostavat ikonit seiniltä eivätkä he seuraa valtavirtoja. Menestyjät nauttivat vallasta positiivisella tavalla, he ovat inhimillisiä ja heillä on tatsi todellisuuteen.
     Ja mikä parasta, menestyjät ovat hauskoja, he nauravat paljon, heillä on hyvä huumorintaju ja he ovat hyviä vitsinkertojia. Ja kasvoissa on ryppyjä - naurunryppyjä.

    Vuosia tämän tutkimuksen jälkeen mm. Patricia Pitcher kiinnitti huomiota kriittisessä mielessä siihen, että Petersin kuvaamat menestyjät olivat hävinneet organisaatioidensa johdosta, miksi? Tietysti siksi, että menestyjän ei kuulukaan olla samassa paikasa maailman tappiin.
    Entä missä Tom Peters on itse nyt? Hän viljelee maata vaimonsa Susan Sargentin kanssa Vermontissa tilalla, joka on jatkuvan remontin alla. Ja tietysti työskentelee ja on haluttu luennoitsija ympäri maailmaa.

    Hyvä johtaja kertoo vitsejä, tässä Meimin 5v kertoma  loppukevennykseksi:
    Miksi peruna itkee junassa? Siksi kun sipuli istuu sen vieressä!
    Seija Telaranta

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti

    Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.