Eikä suotta. Se on kirja, josta yhä uudelleen löytyy ammennettavaa ja josta saa konkreettisia vastauksia. Erityisen hyvin se osuu nykyiseen taloudelliseen tilanteeseen ja resurssien vähenemiseen. Kirja on loistava myös siksi, että sen oppeja voi käyttää yksittäinen ihminen arkielämässä ja se antaa työkaluja suurten yritysten uudistamiselle. Kirjasta on apua myös silloin, kun asiakkaat vähenevät. Toki Sinisen meren strategiaa olisi pitänyt käyttää jo ennakoiden, sillä mikään toimiala, organisaatio, tuote eikä palvelu pysy haluttavana ja tuottavana elinkaartaan pidempään. Elinkaari on persoonallinen ja riippuu monesta tekijästä. Organisaatiossa on joka päivä tehtävä uudistumisen eteen töitä ja käytävä mukavuusalueen ulkopuolella. Lähtökohta on, että resurssit vähenevät. Mitä pitäisi tehdä?
W.Chan Kim ja Renée Mauborgne |
- Poista rohkeasti kaikki sellaiset toiminnot, joita tehdään vain tottumuksesta ja rutiininomaisesti. Myös sellainen, joka ei kuulu saumattomasti ydinosaamiseen. Työkaluna prosessien kriittinen tarkastelu asiakkaan näkökulmasta. Tuottaako jokin vaihe lisäarvoa vai ei? Palvelumuotoilu, kun se tehdään aidossa vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja käyttäjien kanssa avaa merkityksettömät ja poistettavat kohteet. Mikään ei myöskään estä kokeilemasta. "Omin silmin näkemistä ei korvaa mikään".
- Toiminnasta on aina mahdollista supistaa. Kannattaa tehdä rönsyjen karsimista toiminnan eri vaiheista ilman, että poistaa kokonaan. Supistamista edesauttavat esimerkiksi uudet tutkimukset ja uudet tavat tehdä työtä. Tähystysleikkaukset ovat lyhentäneet hoitoaikoja merkittävästi ja päiväkirurgia kokonaisuudessaan. Tietotekniikan avulla asiakkaan on mahdollista itse osallistua hoitonsa suunnitteluun ilman, että tarvitsee matkustaa paikan päälle.
- Samalla kun poistaa ja supistaa löytyy myös ne asiat, joita tulisi korostaa. Korostamalla löytyy myös tuotteen/palvelun "juttu". Tarina Yellow Tail -viineistä on kiehtova. Kaikki turha tavallisen viininkäyttäjän näkökulmasta poistettiin, tuote oli helppo valita; punaviini vai valkoviini. Korostettiin ostamisen ja valinnan helppoutta, sosiaalisuutta, yksinkertaisuutta ja sopivuutta joka lähtöön. Kahdessa vuodessa Yellow Tail teki nopeimman kasvun viinien myynnissä Yhdysvaltojen ja Australian markkinoilla.
- Uutta pitää luoda sekä hyvinä että huonoina aikoina. Ei pidä katsella vain omaa toimintaympäristöä tai omaa alaa vaan avata silmät laajasti markkinoille. Yksi keino on tarkastella asiakkaita kolmessa tasossa. Asiakkaat, jotka meillä jo ovat, ne jotka eivät vielä ole, mutta on mahdollista saada ja myös niitä, jotka eivät ikinä ole ajatelleetkaan hankkia tuoteittamme. Hyvänä esimerkkinä hampaiden valkaisu, geelikynnet, hiusten pidennykset. Moni vannoi, ettei ikinä ja kun nyt katselee ympäristöään huomaa, että kaupaksi on käynyt.
Mukavia syyspäiviä, terkuin Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.