Kuherruskuukaudet ovat ohi ja suomalaistaustainen General Motorsin pääjohtaja, yksi maailman merkittävimmistä johtajista, uranaisten teräskaton puhkaissut Mary Barra, on elämänsä haasteiden keskiössä.
Lue edellinen juttu hänestä osoitteesta: Mary Barra-suomalaissiirtolaisten jälkeläinen automaailman huipulla
Hienoa nostetta suomalaisuudelle on, että TIME-lehden kannessa loistaa jälleen Mary Barra. Hän ei ole julkkis eikä tyrkky, vaan asiallinen insinöörinainen, joka tulee esiin omien tuotteidensa ja yhtiönsä asioiden kautta. Tuotteita ovat Corvettet, Cadillacit ja Maryn "lempilapset" Chevy Colorado ja GMC Canyon. Tulossa on viisi uutta Chevrolet-mallia sekä sähköauto, joka tulevaisuudessa on itseohjautuva. Kaikissa näissä menopeleissä tärkeimpänä asiana Mary pitää turvallisuutta. Ei ihme, sillä pääjohtajuuden alkumetrit ovat olleet taistelua huonoa mainetta vastaan, jonka aiheutti autojen vaihdeongelmat. Niiden vuoksi 2,6 miljoonaa GM:n autoa jouduttiin kutsumaan korjaukseen. Vikaa yritettiin peitellä ja se lisäsi pahaa vettä myllyyn. Nämä ovat asioita, jotka olivat jo tapahtuneet, mutta Mary joutui putsaushommiin ensi töikseen.
Maineen pelastamistöihin oli ryhdyttävä heti eivätkä tuloskäyrät hyviltä näytä. GM:ssa oli vallinnut vaikenemisen, pimittämisen ja pakoilun kulttuuri, jonka kasvatti Mary itsekin on ollut jo toisessa polvessa. Nyt se kulttuuri on muutettava. Mary on muutosjohtaja, jonka uskotaan kykenevän avoimuuden lisäämiseen ja aidon tiimityön rakentamiseen jokaiseen portaaseen. Hänellä on myös työntekijöiden tuki ja luottamus ja se jos mikä on paljon. Mary ei pidä sanasta kulttuuri kun puhutaan organisaatiosta, ja kysyykin, mitä kulttuuri oikeasti on? Ja vastaa, että se on sitä, kuinka me käyttäydymme ja millaisia tarinoita me kerromme yrityksestä.
Mary Barra kiertää GM:n eri organisaatioita ja yksiköitä, tapaa ihmisiä heidän työnsä ääressä ja nostaa asiakkaan arvoa jokaisen työntekijän työn ytimenä. Itsellään hänellä on usein "mukanaan" uutuuttaan hohtava suosikkinsa musta Camaro. Samanlaista iloa ja ylpeyttä tulisi jokaisen auton ostajan tuntea kun saa ensi kertaa uuden autonsa käteensä. Henry Fordhan maalasi amerikkalaisen unelman: "Ajaa autolla perheen kanssa Jumalan avaran taivaan alla".
Mary Barraa ei nähdä Voguen sivuilla esittelemässä vaatteitaan tai sisustuslehdissä avaamassa kotinsa ovia eikä missään nimessä tuomassa miestään ja lapsiaan julkisuuteen. TIME-lehden haastattelija toivoi hänen edes hieman raottavan yksityis-elämäänsä, koska se kuitenkin kiinnostaa monia. Jotain sentään selvisi: college-ikäistä poikaa kiinnostaa bioenergia-alan opiskelu tulevaisuudessa. Tytär on luovempaa sorttia, häntä kiinnostaa muoti ja kirjoittaminen. Avioliittoa on takana jo 29 vuotta konsulttina toimivan Tony Barran kanssa, joka ei ole mikään kotitalousihme. Kodinhoitajaa ei ole ja tytär joskus kokkaa. Kun Mary ottaa omaa aikaa, hän seuraa mielellään lastensa pelejä; amerikkalaista jalkapalloa, lentopalloa tai jääkiekkoa. Mary Barra on käytännöllinen insinööri myös olemukseltaan. Hän ei kerro elegantin yksinkertaisen housupukunsa merkkiä eikä vahvista huikean korkeiden korkkareiden merkkiä (Manolot?), koska hän ei halua profiloitua sellaisissa asioissa.
Kuvat TIME, October 6, 2014
Enää ei myöskään mainita siirtolaisuutta tai suomalaisia sukujuuria. Häneen uskovat kaikki haastatellut asiantuntijat ja kuten jo mainittiin, hän on erityisen arvostettu GM:n sisällä, kaikilla tasoilla. Oman organisaation kasvatti, joka osaa asiansa. Hän ei ole tullut opettelemaan alaa, vaan osaa purkaa edelleen mutterin ja isommatkin laitteet ja on aidosti asioista kiinnostunut. Hän myös rohkaisee johtajiaan omaan ajatteluun ja luoviin ratkaisuihin. GM:n markkinoille päässeistä viallisista autoista ja ihmisillekin vahinkoja aihettaneista virheistä laadittiin laaja viranomais-raportti (Valukas-raportti), jossa annetaan tarkat parantamisohjeet ja edellytetään, että kustannusten alentaminen ei saa johtaa laadun heikkenemiseen.
Tartuin Mary Barraan blogissani toistamiseen siksi, että minua kiinnostaa kuinka hän onnistuu työssään autoteollisuuden "isoimpana" johtajana. Hän on myös hyvä esimerkki organisaation sisältä aina pääjohtajaksi asti nousseesta johtajasta, joka on saanut organisaationsa hyväksynnän ja arvostuksen. Työ on vasta alussa, mutta se on mennyt oikeaan suuntaan.
Muistetaan Mary Barra kun istahdetaan Cadillacin kyytiin! Ja pistäpä soimaan The Renegades -yhtyeen Cadillac: The Renegades/Cadillac
Terkuin Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.