Enneagrammiesittelyt etenevät kevään kanssa
kilpaa. Nyt vuorossa on enneagrammikolmonen. Kolmonen on nelosen tapaan
tunnekeskuksen tyyppi. Voidaankin sanoa, että kolmoset ovat tulossuuntautuneita
tunnekeskuksen tyyppejä. No, nyt tietysti heti kysytte, miten on mahdollista
olla tulossuuntautunut ja tunnekeskuksesta operoiva, mutta se on erittäin hyvin
mahdollista ja kolmoselle loistavasti onnistuvaa - miten? Kolmosista puhutaan
myös enneagrammityyppien kameleontteina. Miksi? Lue lisää….
Menestyminen, optimistisuus, asioiden
tekeminen tarmolla tulos- ja tavoiteohjautuvasti ovat asioita, jotka meille
muille näkyvät selvästi kolmosista. He ovat miellyttäviä, suosiota puoleensa
vetäviä ja ihmisiä, joiden kanssa on helppo tulla toimeen. He näkevät heti toisten
motivaatiotasot ja osaavatkin vetää meitä muita oikeista naruista. Mutta tämä
on se, mikä näkyy, mutta miksi näkyy näin - on hyvä kysymys.
Kolmosten huomio on heidän itsensä
ulkopuolella. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmoset määrittelevät ikään kuin
ulkoa päin, meidän muiden oletettujen odotusten kautta, mitä heiltä odotetaan.
Siksi esim. imago itsestä on erittäin tärkeää, kuten myös kovien suorituspaineiden
asettaminen. Sanotaankin, että kolmosilla on vain kolme kovaa T:tä, Tavoitteet,
Työ ja Tulokset. Neljäs T voisi hyvin olla tulevaisuussuuntautuneisuus. Näillä
päästään menestykseen ja toisten suosioon, joka näkyykin heistä ulospäin heidän
olemuksessaan, kasvonilmeissään ja asennossaan. Menestyksen pitää olla näkyvää.
Enneagrammiohjaaja Mervi Lepistö työssään |
Kirjoittaja kevätpuuhissa |
Tulosjohtajana kolmonen on paikallaan - kerta
kaikkiaan loistava! Heidän persoonallisuutensa saavuttaa asetetut tavoitteet on
kuin parhaimman arkkitehdin kynästä loihdittu. He osaavat valita tärkeimmät
menetelmät ja parhaimmat ihmiset asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työntekijät
kunnioittavat kolmosjohtajia ja varsinkin heidän kykyään yksinkertaistaa
menetelmät, joilla tavoitteet saavutetaan. Kolmosjohtajat ovat myös äärimmäisen
herkkiä asiakaspalautteille (IMAGO) ja korjaavatkin toimintaa herkästi toivottuun
suuntaan. Mm. tämän johdosta heillä on ilmiömäinen kyky luoda pitkäkestoisia
asiakassuhteita.
Tavoitteiden saavuttamisen kiilto silmissään kolmosjohtajilta
saattaa kuitenkin unohtua hyvät ja eettiset tavat toimia. Tämä harvoin
kuitenkaan näkyy asiakkaille päin, mutta yhteistyökumppaneille, ylemmille
esimiehille ja työntekijöille kylläkin. Mitä stressaantuneempi kolmonen on,
sitä kilpailuhimoisempi hänestä tulee ja saattaa saada helposti esiin myös
kolmosen sokean pisteen, petollisuuden. Siksipä kolmosen tulisikin muistaa
kohdella yhteistyöhön osallistuvia kuten asiakkaitaan.
Terkuin Mervi Lepistö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.