Yötyötä tekevä henkilöstö on aivan minimissä, sillä tutkituissa kodeissa puutteet olivat merkittävän suuria kuudessa kymmenestä. Sosiaalihallitus esittää keinoksi tiukkojen määräysten antamisen siitä, kuinka vanhusten hoivapalvelut miehitetään. Selvät säännöt helpottavat myös valvontaa.
Tämän päivän Aftonbladet nostaa esimerkiksi Careman, Suomessakin tunnetun hoivapalveluketjun Enskeden yksikön.
http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=a2890dae810c4d2bafe24fca84b73788
Jeanette Livefjordin kuva Aftonbladetista |
Tämä on yhden ihmisen näkemys, jota kuitenkin tukee sosiaalihallituksen juuri valmistunut tutkimus.
Asian tiimoille on myös perustettu blogi, missä henkilöstö, hoivapalveluiden asiakkaat ja heidän omaisensa voivat kirjoittaa avoimesti kokemuksistaan.
Otin tämän asian esille tässä johtamisen blogissamme siksi, että esimiehet aidosti miehittäisivät yksikkönsä asukkaiden tarpeiden ja hoitoisuuden sekä sovitun suunnitelman mukaisesti. Miehityksen riittävyyttä ja asukkaiden hoitoisuutta on seurattava tarkasti ja tehtävä tarvittavat korjaukset reaaliajassa. On myös toimittava lupausten mukaisesti. Yllä mainitun organisaation nettisivuilta saa kyllä aivan erilaisen käsityksen toiminnasta kuin mitä nyt lehtiartikkelissa oli. Kun tämä lupausten ja todellisuuden välinen kuilu tulee riittävän suureksi joko henkilöstön, asiakkaiden tai omaisten näkökulmasta, taivas on auki kohuotsikoille, sosiaalisen median jutuille ja hoivapalveluyrityksen maineen menetykselle. Kuka laittaa omaisensa tai itse menee huonomaineiseen hoivakotiin?
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.