keskiviikko 5. syyskuuta 2012

Kulje kanssani, luota minuun




Katsoin aamulla Michelle Obaman puhetta televisiosta, jossa hän esitti oman näkökulmansa miehensä vaalikamppanjan vahvistamiseksi. Kommentaattorit kautta maailman ovat ylistäneet vapautunutta, positiivista ja lämmintä otetta, mikä puheesta heijastui. Sanoma kansalle oli "Stand with me, work with me, let's finish what we've started". Minusta se oli kauniisti muotoiltu ja ajattelin sitä esimiehenkin näkökulmasta. Eikö olisi mukavaa, jos esimies lähestyisi meitä näin?

Kulje kanssani!

Esimiehen ja työntekijöiden suhteessa juurisyy moneen asiaan, viihtymiseen, tuloksiin, jaksamiseen ja hyvään oloon on luottamus. Ei voi kulkea esimiehen kanssa samalla askeltaajuudella, jos ei luota. Voin kuvitella, miltä tuntuu työntekijästä ylläoleva lause, jos sen kuulee esimieheltä, johon vaan ei yksinkertaisesti luota. Luottamus on tunnetta ja kokemusperäistä tietoa. Luottamus rakentuu pienistä palasista hiljalleen. Kun se on vahvistunut asenteeksi, sitä on vaikea muuttaa.Luottamus on asia, jota kannattaa pohtia työyhteisöissä, kehityskeskustelu voi olla myös sen paikka.

Laine N. Luja luottamus. Taurus Media 2010
Kirjassa Luja luottamus Nina Laine toteaa, että kun tarkastellaan luottamusta työyhteisössä, on hyvä tunnistaa, että luottamus organisaatioon ja esimieheen ovat kaksi eri asiaa. Parhaimmillaan työntekijällä on luottamus molempiin, mutta pahimmillaan ne voivat olla ristiriidassa toistensa kanssa.Kun luottamus on korkea molempiin, ihminen on unelmatyössään. Epäluottamuksen vallitessa ihminen voi jatkaa työtään, mutta useimmiten epäluottamus liikuttaa ihmiset ulos  työpaikasta. On monia syitä, että on pakko jäädä. Jatkuva sijaispula ja vaihtuva henkilöstö ovat kyllä aina  sellaisia merkkejä, joissa esimiehen on katsottava peiliin ja kysyttävä itseltään, onko meillä kaikki kunnossa.
Esimies on organisaation edustaja, jonka tehtävänä on paitsi analysoida omaa luotettavuuttaan henkilöstön silmissä, myös työnantajaan kohdistuvaa luottamusta. Esimiehen rooliin kuuluu omalla käytöksellään ja puheillaan vahvistaa ja tukea  luottamusta organisaatioon ja työnantajaan.

Luottavaisuus on luontainen kyky luottaa muihin ihmisiin. Se on eri asia kuin pitempiaikaisessa suhteessa tai yhteistyössä rakentunut luottamus. Nina Laine kuvaa tätä seuraavalla esimerkillä: Jos jättää junassa laukkunsa vieraan ihmisen vartioimaksi ja palatessaan huomaa molempien kadonneen, harmittaa, että tuli luotettua väärään ihmiseen. Jos taas saman tekisi hyvä ystävä, tuntuisi se paljon vakavammalta asialta.Luottamus katoaisi koko ihmiseen.
Luottamus ei ole myöskään mikään staattinen tila, se testautuu arjen tilanteissa kaiken aikaa.
Esimies on esimerkki, joukon johtaja ja suunnan näyttäjä. Häneltä edellytetään esimerkillisyyttä. Vastavuoroisesti esimiehen on osoitettava luottamuksensa henkilöstölleen sekä kokonaisuutena että yksilötasolla. Esimiehen  puolelta se on tehtävien antamista ja riskienkin ottamista, työntekijän puolelta taas haasteeseen vastamista ja osoittamista  olevansa luottamuksen arvoinen. Ne ovat hienoja kokemuksia puolin ja toisin.


Michellen puheessa punaisena lankana oli, että hänen miehensä työ on kesken. Hän pyysi jatkamaan mukana kulkemista ja tukemaan niitä tavoitteita, jotka asetettiin jo neljä vuotta sitten.  Luottamaan, että Barack  Obama onnistuu kun siihen annetaan mahdollisuus!
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.