keskiviikko 26. syyskuuta 2012

Yksityistä näkökulmaa yksityisestä terveydenhuollosta

Seija Telaranta soitti minulle sateisena syyskuun aamuna ja kajautti railakkaaseen tyyliinsä, oletkos jo herännyt? Seija oli saanut idean pyytää blogikirjoitusta minulta ajankohtaisesta keskustelusta, jota viime päivinä on käyty tiedotusvälineissä. Sanomalehdet ja verkkojulkaisut ovat kirjoittaneet yksityisen terveydenhuollon asemasta ja keskustelu huipentui tiedonantoihin ulkomaisessa omistuksessa olevien terveyspalveluyritysten taidoista kikkailla verotuksella. Itse työskentelen kehittämispäällikkönä yksityisellä sektorilla ja olen tästä mahdollisuudestani oikeasti melko ylpeä. Ajattelin Seijan kysymyksen jälkeen, että joskus on todellakin terveellistä pohtia omaa paikkaansa terveydenhuollon moniarvoisessa, monikulttuurisessa ja monimutkaisessa maailmassa. Siksi lupasinkin  kertoa ajatuksistani terveydenhuollon johtajaopiskelijoille ja muille kiinnostuneille.

Tiina Runne



Perusajatus terveydenhuollon tehtävästä on tuottaa ihmisille lisää terveyttä, hoitaa sairauksia ja lievittää kärsimyksiä. Näihin ajatuksiin on kaikkien kansalaisten helppo yhtyä ja näiden arvojen mukaan on mukava tehdä työtä terveydenhuollon parissa. Näin ainakin ajattelen. Sitten kun toimintaan mukaan tulevat taloudelliset arvot, voivat eettiset perusarvot jäädä taka-alalle. Tuntuu, että kaukana ovat pienen ihmisen tarpeet kun niiden rinnalla ryhdytään keskustelemaan yritysmaailman tavoitteista, tuloksen tekemisestä, kilpailusta ja voiton maksimoinnista.  Taloudellisen kilpailun vimma on tullut terveydenhuollon piiriin jäädäkseen.

Monet meistä kokevat, että terveydenhuoltopalvelut ovat kansalaisille lähes ilmaisia. Suomalaisia on hemmoteltu loistavilla terveydenhuollon palveluilla, joista olemme tottuneet maksamaan välillisesti, verovaroin. Kuka maksaa, kuinka paljon maksaa ja maksaako riittävästi, on tästäkin syystä tärkeä kysymys. Varsinkin nyt kun yhteiskunnan voimavarat eivät riitä kaikkeen, on ihan selkeää, että palveluiden tuottamisen mallia joudutaan pohtimaan vaihtoehtoisista näkökulmista.

Ado osaa kotona vaatia parasta palvelua
Yksityiseltä sektorilta saadaan lisää voimavaroja tuottamaan terveyspalveluita julkisen sektorin rinnalla. Mielestäni keskustelu: julkinen, yksityinen - hyvä vai huono, voitaisiin jo unohtaa. Meille kaikille vaikea kysymys on se, kenen kukkarolla joutuu käymään saadaksen palvelua. Tuotetaan palvelu siellä tai täällä, on se jonkun maksettava joko riihikuivalla tai palveluseteleillä, vakuutuksen turvin tai ehkä lainarahalla. Rahoitusmalleja on useita ja niitä tulee todennäköisesti vielä lisää. Mistä tätä terveyspalvelua sitten ostaa, jää poliittisten tahojen tai kansalaisten itsensä päätettäväksi. Yksityisiä terveyspalvelun tarjoajia alkaa Suomessa olla ihan kiitettävästi ja laatu on korkeaa tasoa. Lääkärin apua tarvitsevat ihmiset ovat onneksi kiinnostuneita terveysalan yritysten taustoista, toiminnan eettisyydestä, palvelun laadusta ja henkilöstön osaamisesta. Kotimaisuus on lisäksi tärkeää monille meistä.

Suomalaisessa omistuksessa olevan yksityisen terveyspalveluyrityksen työntekijän  on helppoa katsoa potilasta silmiin. Koen tärkeäksi tehtäväkseni olla kehittämässä terveyspalveluita 45-vuotta vanhassa yrityksessä, jossa eettinen ajattelu on turvallisella pohjalla. Yrityksen omistavat lääkärit, jotka työskentelevät aktiivisesti yksityisinä ammatinharjoittajina. He tarjoavat huippu-osaamisensa potilaiden käyttöön ja maksavat veronsa kotimaahan. Henkilöstö täydentää omalla panoksellaan tätä osaamista ja mitä paremmin yrityksellä menee sitä paremmat fasiliteetit on mahdollista valjastaa hoidon laatua täydentämään. Hienoa on tavoitella päämäärää olla paras terveyspalveluiden tuottaja Pirkanmaalla. Eikä kukaan ole pahoillaan, kun haluamme tuottaa ylivertaista asiakaskokemusta, joka myös näkyy toiminnassa. Avoimella ja läpinäkyvällä toiminnalla, rehdillä kilpailulla sekä selkeillä palvelulupauksilla teemme palveluiden käyttäjille mahdolliseksi arvioida missä onnistumme. Kaikkea emme voi tarjota, mutta toivon ja uskon, että onnistumme täyttämään yrityksenä oman paikkamme terveydenhuollon kentässä kunniakkaasti. Terveydenhuollon perusarvojen kunnioittamisen idea on lisäksi sisään rakennettu meille kaikille terveydenhuollon ammattilaisille jo koulutuksen aikana ja se näkyy arkipäivän potilastyössä. Tahto tuottaa eettisesti korkeatasoista ja laadukasta hoitoa takaa asiakkaalle sen tärkeimmän arvon. Näissä talkoissa haluan ehdottomasti olla mukana.

Tiina Runne, kehittämispäällikkö, Koskiklinikka






Tietoa Koskiklinikasta tästä linkistä: http://www.koskiklinikka.fi/tietoa_koskiklinikasta
Lue myös artikkeli Koskiklinikan ajanvarauksesta: http://tamk-johtaminen.blogspot.fi/2012/01/koskiklinikan-oma-ajanvaraus-auttaa.html 

Ps. Olemme Tiina Runnen kanssa kurssikavereita sairaanhoidon opettajakoulutuksesta silloisesta Tampereen terveydenhuolto-oppilaitoksesta. Mitä enemmän vettä virtaa Tammerkoskessa, sitä hauskemmalta opiskelu-aika muistuu mieleen. Kollegamme Annukka Häkämies, joka oli opettajamme, muistaa aina, kuinka me kytkimme koiramme lipputankoon tuntien ajaksi. Opiskelu oli meistä aina hauskaa, joskus vähän liiankin... Ja mikä rikkaus se on ollut kaikki nämä vuodet, että meillä on ollut tämä yhteinen ponnistus opettajiksi. Olen aina voinut pyytää ilman isompia puheita Tiinaa luennoitsijaksi, kirjoittajaksi julkaisuun, ottamaan vastaan opiskelijoita, kertomaan omasta työstään opiskelijoille ja uskomatonta, että hänen tyttärensä avusti nyt minua Tukholman kontakteissa. Kurssikaveri on ihmisen paras ystävä!
Seija Telaranta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.