Muistatte Pandoran lippaan? Sehän on se rasia, jonka avautuessa purkautuvat ulos kaikenlaiset vitsaukset ihmiskunnan kiukuksi. Zeus oli kiukustunut Prometheukseen, titaaniin, joka varasti ihmisille tulen. Hän lähetti maailman ensimmäisen naisen, Pandoran, Prometheuksen ja hänen veljensä Epimetheuksen luo tyrkylle. Prometheus aavisti, että tuosta neidosta, eikä etenkään hänen lippaastaan hyvää seuraa ja varoitti veljeään ottamasta jumalilta mitään lahjusta vastaan. Veli Epimetheus ei ollut näin kaukonäköinen, vaan rynnisti suhteeseen, nai Pandoran ja siitäpä sitten ihmiskunta on saanut sittemmin kärsiä. Proaktiivisuus eli ennalta reagoiminen, ennakointi kantaa sisällään Prometheuksen nimeä: Prometheus = ennalta tietää. Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ja tulee ennakoida.
Kohti tulevaisuutta... |
TAMKin Sosiaali- ja
terveysalan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen Tulevaisuusseminaarissa tammikuussa
2013 pohdittiin tulevaisuuden asiakasta ja asiakasosallisuutta asiantuntijapuheenvuorojen
ja sosiaali- ja terveysjohtamisen opiskelijoitten (Kehittämisen ja johtamisen YAMK 11 -ryhmä) laatimien
esitysten avulla.
Yliopettaja, dosentti
Timo Toikko Seinäjoen ammattikorkeakoulusta nosti puheenvuorossaan esiin
asiakasosallisuuden ja sen toteutumisen palveluiden suunnittelussa,
toteutuksessa ja kehittämisessä. Suomi on yhä jälkijunassa asiakasosallisuuden
toteuttamisessa verrattuna vaikka Britanniaan. Siellä on jo yli kymmenen vuoden ajan asiakasryhmien edustajat
osallistuneet sekä sote -alojen opetussuunnitelman laadintaan,
opiskelijavalintaan että opetuksen toteutukseen korkeakouluissa. Eri
asiakasryhmät ovat omien järjestöjensä kautta aktiivisia sekä palvelujen
tuottajina että vaikuttajina. Suomessa asiakkaitten ja potilaitten osallistuminen
aidosti omien palvelujensa suunnitteluun tai arviointiin toteutuu paikoittain
ja pirstaleisesti, ei vielä systemaattisesti. Se, mikä on oikein ja
tarpeellista, on vielä varsin usein professioiden määrittämää. Asiakkaan
roolina on usein vain hyväksyä tai hylätä tarjottu vaihtoehto.
Pirkanmaan
sairaanhoitopiirin asiakaspalvelupäällikön Marika Järvisen puheenvuorossa
kuultiin esimerkkejä siitä, miten asiakasosallisuutta on alettu toteuttaa palvelumuotoilussa
TAYSissa. Palvelumuotoilussa lähdetään palveluja ja palvelupolkuja arvioimaan
yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa käytännönläheisesti havainnollistaen
yhdessä, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja mitkä ovat osallisten kokemukset
ja toiveet. Palvelumuotoilun tuloksena on kehitetty työmenetelmiä ja
apuvälineitä sekä uudistettu palvelukonseptia kokonaisuudessaan. Muutoksissa ei
ole kyse välttämättä isoista eikä rahaa vievistä suurista innovaatioista, vaan
pienistä, käytännön työn ja/tai työympäristön muutoksista, joilla on iso
vaikutus asiakaskokemukseen että työn sujuvuuteen.
Mikä Z:n jälkeen? |
Opiskelijaryhmien
esityksissä dramatisoitiin muun muassa XYZ -sukupolvien eroja palveluiden
käyttäjinä ja työntekijöinä. Vaikka sukupolviteoria onkin pelkistys ja osin karikatyyrinenkin
tyypittely, se nostaa esiin merkittäviä piirteitä. Nyt parikymppiset nuoret
ovat aktiivisia, vaihtelunhaluisia, omatoimisia digi-ihmisiä, jotka mieluummin
lukevat lehtensä Ipadista, käyttävät emailien sijasta facebook-viestejä ja
hoitavat raha- ja veroasiansa vain netissä. Terveys- ja sosiaaliongelmissa
kysytään ensin kaverilta Naamakirjassa, sitten keskusteluryhmässä ja sen
jälkeen tai siinä välissä tarkistetaan mitä tohtori.fi asiasta tai muu
nettilääkäripalvelu sanoo. Terapiaakin saa jo virtuaalisesti, ja paljon
halvemmalla kuin psykologin sohvalla könöttäen. Virtuaaliset, e-health, nettisosiaaliapu tai
nettinuorisotyö palveluja on toteutettu jo hyvin tuloksin.
Muun muassa
nettiterapian on todettu esimerkiksi lievässä masennuksessa olevan yhtä tehokas
kuin perinteistenkin muotojen ja niinpä muun muassa HUS on jo toimintaa
aloittanut. Verkkonuorisotyö on jo vakiintunut käsite. Alan ammattilaiset
sanovat, että on oltava siellä, missä nuoretkin ovat: sosiaalisessa mediassa.
Tämä kaikki edellä sanottu ei tarkoita, että kasvokkaiset palvelut ovat turhia
vaan sitä, että palveluissa, myös sosiaali- ja terveyspalveluissa,
monikanavaisuus ja palvelukynnyksen mataluus ovat tulevaisuuden palvelujen
laadun avain. Kullekin tarpeensa mukaan ja asiakkaalle sopivalla tavalla.
Kuten tavaratuotannossa,
olemme siirtyneet massatuotannosta palvelujen asiakaskohtaiseen räätälöintiin.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että tulevaisuuden palvelukirjossa on varmaankin
niin sanottu ”peruspaketti” ja sitten ”plussaosat”, jotka todennäköisesti myös
maksavat enemmän. Palvelujen modulaarisuutta tutkitaan jo tällä hetkellä Suomessakin
useassa eri kunnassa, Tekesin rahoituksella,
yhtenä ratkaisumallina sosiaali- ja terveyspalvelujen
kustannus-tehokkuus-vaikuttavuus –ongelmaan.
Mahdollisuuksien maisema |
Mikä osa näin
räätälöidyistä palveluista kuuluu yhteiskunnan maksettavaksi ja minkä asiakas
kustantaa itse on modulaarisen mallin poliittinen kysymys. Hollannissa
toteutetaan ”mutual self-reliance” -mallia joissain kunnallisissa palveluissa.
Tästä esimerkkinä se, että eräällä alueella kunta antoi asuinalueelle rahaa
skeittirampin rakentamiseen ja ylläpitoon. Ehtona oli, että asuinalueen
asukkaat pitävät huolen siitä, että alue pysyy siistinä eikä ramppia
vandalisoida. Mikäli näin tapahtuu, korjauskustannukset otetaan pois
asuinalueelle annetusta rahasta. Rakennusprojektin jälkeen alueen ihmiset
omatoimisesti vahtivat ja puuttuivat välittömästi, mikäli rampilla tai
lähistöllä tapahtui jotain ilkivaltaa, roskaamista tai muuta hälyttävää. Toisin sanoen
yhteisö vastuutettiin pitämään huolta paitsi ympäristöstä myös nuoristaan.
Voisiko tätä soveltaa meilläkin? Kuten Putous -hahmo Samppa Linna sanoisi: Saa
käyttää hei, muttei oo pakko.
Jokainen voi miettiä
kohdallaan, millaisen palvelujärjestelmän ja palvelukonseptin haluaa ja mitä
siitä on valmis itse maksamaan. Jos tulevaisuudessa mikään on varmaa niin se,
että verovaroin kustannettavat ilmaispalvelut tulevat vähenemään ja ihmisten ja
yhteisöjen omavastuu (self-reliance ja mutual self-reliance) tulee
lisääntymään. Se, miten tämä muutos tapahtuu ja kenen ehdoilla, on
yhteiskunnallisen vaikuttamisen paikka sekä poliittisella että
professionaalisella areenalla.
Ulla-Maija Koivula
Ulla-Maija Koivula
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.