Matka "sähköviemärissä", joksi 1990-luvulla New Yorkin metroa kutsuttiin, koitui pelastukseksi. Metro oli tilastojen mukaan turvallinen, mutta "matkan" avulla poliisit ja heidän esimiehensä pantiin omin silmin näkemään, millaista elämä metrossa oli kaikkina vuorokauden aikoina. Tulos oli, että suuria tilastollisia rikoksia oli vähän, mutta meno oli hulvatonta ja tavalliset ihmiset pelkäsivät ja välttelivät metroa. Matkalta saatujen kokemusten perusteella poliisien toiminta keskitettiin tavallisiin ongelmiin, niihin, jotka jokainen näki ja koki aidossa tilanteessa ja ympäristössä.
Toinen tarina liittyy myös poliiseihin. Johtaja oli päättänyt hankkia pieniä autoja. Poliisit olivat useimmiten isokokoisia, joten päätöksentekijöitä ja tilaajia ajelutettiin täydessä varustuksessa autoissa, joihin he eivät kunnolla mahtuneet. Hankinnat peruttiin ja tilalle ostettiin autot, joihin mahtui ja joissa pystyi tekemään työtään.
"Rata" kesäkukista |
Vaihtokauppa on käyttökelpoinen menetelmä. Yksinkertaisesti se on sitä, että johtajat siirtävät sisäisiä resurssejaan tärkeämpiin tehtäviin ja käyvät vaihtokauppaa resursseilla, mitä he eivät itse sillä hetkellä tarvitse. Kuulostaa mekanistiselta, mutta esimerkiksi henkilöstön toimiminen laajemmalla maaperällä kuin vain omalla osastollaan on erinomainen tapa lisätä ammattitaitoa ja osaamista. Suomessa terveydenhuollossa on tämä usein koettu negatiivisena. Syynä on varmasti se, että opetus ja perehdytys on siitä jäänyt pois eikä osaamisen laajentumisesta ole saanut korvausta, koska ei ole osaamiseen perustuvaa palkkajärjestelmää.
"Pilkottuna" |
Johtajan tulisi myös tunnistaa organisaationsa avainvaikuttajat. He ovat luontaisia johtajia; heitä kunnioitetaan, he ovat vakuuttavia ja taitavia. He ovat kuin keilailun kärkikeiloja: kun niihin osuu, muutkin kaatuvat. Kun he muuttavat toimintatapaansa, muut seuraavat heitä. Kun avainvaikuttajien toiminta saatetaan toistuvasti ja näkyvästi esille, puhutaan akvaariojohtamisesta. Avainvaikuttajista otetaan mallia ja heitä seurataan arjessa. Akvaariojohtaminen toteutuu myös siten, että yksiköt esittelevät säännönmukaisesti toimintaansa ja tuloksiaan, jolloin kaikkien on mahdollista arvioida ja vertailla. Toiminta on läpinäkyvää sekä sisälle että ulospäin.
Kun haasteet ja tavoitteet ovat korkealla muutosten läpiviennissä, kannattaa pilkkoa. Silloin paineet saadaan lähemmäksi ja konkreettisemmiksi henkilöstölle. Ylätasolta toiminnan tasolle, jokaisen omalla kielellä. Ihmiset saadaan näin itse miettimään ratkaisuja ja tekemään päätöksiä. Se taso, joka kohtaa työssään asiakkaan, tuntee myös hänen maailmansa parhaiten. Heillä on mahdollisuus muuttaa maailmaa, jos heille annetaan valtuudet eivätkä päätöksiä tee ne, jotka eivät tapaa asiakkaita/potilaita.
Sinisen meren strategiaa sateessa, terkuin Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.