perjantai 4. helmikuuta 2011

Ansaitse hyvä johtaminen

Tuttavani piti luennon yhdelle johtajakurssille oman yrityksensä laatumatkasta. Esityksen pitäminen ei ollut hänelle jokapäiväistä ja hän sanoi jännittävänsä. Jälkeenpäin hän ihmetteli, miten jännitys hävisi ja esiintyminen tuntui helpolta. Hänen mielestään se johtui siitä, että johtajakurssilaiset ikäänkuin "kannattelivat" häntä. Olivat aktiivisia, positiivisia ja tunnelma oli lämmin.Näin hänkin pystyi parhaimpaansa ja kaikilla oli hyvä mieli.

Tässä johtajakurssilaiset Mirkka ja Iris kannustavat lehtori Outi Wallinia (vas)
Talouselämä-lehdessä on artikkeli Kohtele esimiestäsi hyvin (Seies. Talouselämä nro 3. 28.1.2011,62). Helsingissä toimiva henkilöstöammattilaisten verkosto vastasi kysymykseen "Mitä itse työntekijänä voisin tehdä tullakseni hyvin johdetuksi". Tässä poimintoja:
  • Olen kiinnostunut tiimin, yksikön ja koko organisaation parhaasta ja kannan siitä vastuuta
  • Kerron mielipiteeni, mutta pystyn myös muuttamaan sitä. Kyseenalaistan kun paikka on ja otan vastuun sanomisistani
  • Pidän esimieheni ajan tasalla
  • Olen avoin, kuuntelen, kuulen ja kunnioitan muiden näkemyksiä
  • En etsi syyllisiä enkä pidä esimiestä syyllisenä kaikkeen, laulun sanoin "epäonnees en ole yksin syyllinen"
  • Arvioin omaa toimintaani. Hyvä olisi kysyä itseltään, mitä toin mukanani, kun tulin aamulla töihin
  • Kerron esimiehelleni toiveistani, mikä motivoi minua ja mikä saa minut tekemään parhaani, loistamaan
  • Autan esimiestäni: Kerron mitä häneltä odotan, annan hänelle palautetta, kiitän  häntä kun on aihetta, puhun hänestä hyvää muille
  • Olen itse luotettava ja luotan esimieheeni
Organisaatio tarvitsee erilaisen johtajan eri kehitysvaiheissaan. Joskus tarvitaan  enemmän toiminnan ja asioiden johtamisen taitoja, joskus taas korostuu henkilöstöjohtaminen. Luin juuri Huuhkan kirjaa Luovan asiantuntijaorganisaation johtaminen (Talentum 2010). Siinä oli mielestäni hyvä idea, jonka mukaan apulaisjohtajan ja johtajan rooleja ja työnkuvia tulisi tarkastella juuri tästä näkökulmasta. Varsinkin Suomessa, missä sosiaali- ja terveysalalla ei ole määräaikainen johtajuus.
Negatiivinen kierre työyhteisössä on saatava katkeamaan ja putoamisen välttely. Ellei, käy kuten Wallendalle. Karl Wallenda oli maailmankuulu nuorallakävelijä, joka yllättäen putosi ja kuoli  San Juanissa vuonna 1978. Miksi hän putosi, sitä tiedusteltiin hänen vaimoltaan. Oliko jotain erityistä valmistautumisessa? Vaimo kertoi siinä olleen ratkaisevan eron. Hän aina aikaisemmin valmistautui kävelemään rotkon yli, mutta tällä kertaa hän yritti välttää putoamisen.Ja juuri niin kävi.
Kaikilla meillä työyhteisössä on vastuu siitä, että esimiehemme ja työtoverimme onnistuvat.
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.