torstai 22. joulukuuta 2011

Säästöpeliä vanhuspalveluissa

Ruotsista kuuluu taas kummia. Carema Care, joka  Suomessa on tunnettu Ambean/Mehiläisen nimellä, on taas aamun otsikoissa sekä Expressenissä että Aftonbladetissa. Caremassa on kehitetty kilpailu siitä, kuka tai mikä yksikkö eniten säästää vanhusten hoivassa.

Tämän annoksen voi jakaa kolmelle!
Henkilöstöä valmennetaan säästöihin pelin avulla. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14114666.ab
Tutustu peliin ylläolevan linkin kautta. Sinänsähän on hyvä, että asioista keskustellaan. Peli voi olla kehittävä tapa nostaa esiin asioita, joista muuten ei puhuta. Mintzberg sanoo strategian kohdalla, että jos et koskaan kuule henkilöstösi puhuvan strategiasta  tai sen toteuttamisesta, se kertoo siitä, että henkilöstösi ei tunne sitä. Voisi ihan hyvin ajatella, että jos et kuule puhuttavan hoivan periaatteista, tavasta tehdä hoitotyötä, ei sitä paljon mietitäkään.
Negatiivisen tästä asiasta tekee se, että henkilöstöä on erityisesti ohjastettu kilpailemaan kustannusten vähentämisestä ja esitetty kohteita. Näin joulun alla ei tunnu hyvältä, kun puhutaan vanhuksen perusasioista ja oikeuksista vain raha mielessä. Tässä Careman ohjeet:  ruoasta voi säästää niin, että tilataan kymmenelle vanhukselle vain seitsemän annosta. Vaippojen kulutus on aivan "mahtava" säästökohde samoin se, ettei tehdä hälytyksiä kalliisiin päivystyspalveluihin muuta kuin pakon edessä.

Säästäminen ei ole pahasta, mutta jos se tehdään kohtuuttomien voittojen tähden, ollaan hakoteillä. On todella tärkeätä tarkastella hoivapalveluiden järjestäjien taustoja ja omistussuhteita ja miettiä mitä merkitsee, kun rahoittajana on kansainvälinen pääomayhtiö, jonka tavoitteena on maksimoida voitto. Nämä Ruotsin tapahtumat kertovat siitä karua kieltään. Yleinen mielipide on noussut Caremaa vastaan.

Tässä kohdassa suosittelen lukemaan Peter Druckerin kirjan Voittoa tavoittelemattoman organisaation johtaminen (Talentum 2008). Se antaa näkökulmaa pohtia sitä, miten koulutusta, terveyspalveluita, vanhusten hoivaa ja muita vastaavia perusasioita pitäisi tuottaa ja toteuttaa siten, että eettisyys toteutuu.
Kannattaa myös seurata kirjoituksia hoivapalveluyrityksistä. Palveluiden tuottajien ja esimiesten tulee tuoda esille asiakaskokemusten mittaamista ja tuloksia, henkilöstön hyvinvointia ja talouden tunnuslukuja, jotta pystytään luomaan oikea kuva hoivapalvelun tuottajasta. Mitä avoimempaa ja läpinäkyvämpää toiminta on, sen vähemmän on mahdollisuutta joutua ikävään valoon. Tässä blogissa on kaksi artikkelia Esperistä tältä syksyltä vierailijakokemuksena (oikealla palkissa kohdassa KJ11 YLEAMK) samoin artikkeli Ikaalisten Luhatuulesta kesältä 2011, http://tamk-johtaminen.blogspot.com/2011_07_01_archive.html
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.