Nainen "kuningattareksi" vain syntymälahjana? |
Esikuvia löytyy: Angela Merkelin ympärillä on ihailevia miehia |
Naisille on tyypillistä toisista välittäminen, miehille taas oman menestymisensä korostaminen ja kilpailuhenki. Naisjohtajat korostavat yhteistyötä ja ihmisten kehittämistä, miesjohtajat suorittamista ja tulosta. Tämäkin on todettu jo 30 vuotta sitten tehdyissä tutkimuksissa! Nasta-projektista vastannut professori Anna-Maija Lämsä toteaakin, että jotta naisia saataisiin johtaville paikoille, tulee kiinnittää huomiota rekrytointiin, urajohtamiseen, kehittämiseen ja koulutukseen, mentorointiin ja työn ja perheen yhteensovittamiseen. Mikäli uralla sattuu ajautumaan sellaisen esimiehen alaisuuteen, joka jättää varjoonsa osaavan naisen, kannattaa hakeutua toisiin tehtäviin tai vaihtaa työpaikkaa. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.Kokemusta tulisi kuitenkin hankkia monipuolisesti ja erityisesti linjajohtajuudesta, sillä siinä pystyy parhaiten tekemään tulosta, joka ei voi jäädä huomaamatta. Ja toisaalta, jos tätä näyttöä ei ole, ura voi pysähtyä. Tekisi mieli lisätä tähän, että hanki talousosaamista!
Mitä muuta voi tehdä? Verkostoidu monipuolisesti, sillä myös epäviralliset verkostot vauhdittavat naisen uraa. Hanki myös sekä mies- että naispuolinen mentori, monipuolisia ystävyyssuhteita ja liittoumia. Kunnianhimo on avu naisjohtajalle. Vaikeuksia eikä haasteita tule pelätä vaan puskea tuulta päin.Naisen kannattaa myös ottaa tosiasiana se, että uralla on erilaisia vaiheita ja että naisen ura ei ole koskaan yhtä suora kuin miehen.
Artikkelia lukiessani tunsin todella historian havinan. Uskomattomalta tuntui, että naisella on edelleen samat ongelmat edetä huipulle kuin 80- ja 90- luvuilla tehdyt tutkimukset silloin osoittivat.
Emme suinkaan ole vailla esikuvia maailman huipulta, lue: http://tamk-johtaminen.blogspot.fi/2011/08/christine-lagarde-nainen-vallan.html.
Teemalla talous hallintaan!
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.