keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Johtajakurssin (YAMK) taidonnäyte: Tulevaisuusseminaari

Tupa oli viimeistä sijaa myöten täpötäynnä
Kehittämisen ja johtamisen (yamk)) ryhmä 11 toteutti asiakkuuksien osaamisen tehtävänään Tulevaisuusseminaarin eilen 15.1. Tampereen ammattikorkeakoululla. Yhdessä opiskelijoiden, yliopettaja  Ulla-Maija Koivulan, lehtori Tiina Mäkisen ja allekirjoittaneen kanssa ideoitiin tapahtuma ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoille, jotka ovat tällä viikolla aloittaneet opintonsa sekä myös perustutkinnon opiskelijoille. Meillä oli myös muutama kutsuvieras kumppaniorganisaatioista. Erityisen hienoa oli, että meillä oli tarjota hohdokkaat arpajaisvoitot osallistujille: Viking Grace -risteily kahdelle hengelle ja KC-Klinikan 250 € lahjakortti. Lisäksi lahjoittajana oli Talentum, joka paitsi kustansi aamukahvit, lahjoitti arpajaisiin neljä uusinta aiheeseen liittyvää kirjaa. Luennoitsija Timo Toikko lahjoitti kirjoittamansa kirjan"Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat" ja kantoipa rakennusjätti YIT kortensa kekoon lahjoittamalla useita laadukkaita tuotteita.

Onnellinen voittaja pääsee Gracen retrobaariin!
Tulevaisuusseminaarin aloitti yliopettaja Timo Toikko Seinäjoen ammattikorkeakoulusta. Hän avasi termejä asiakas, kuluttaja ja palvelun käyttäjä muuttuvassa toimintaympäristössä. Olemme siirtyneet kohti paikallista päätöksentekoa, markkinoiden, tilaaja-tuottaja-mallin ja kuluttajuuden maailmaa. Asiakkaat valtaistuvat, mutta tapahtuuko se asiakkaan ehdoilla siten, että asiakas ihan oikeasti pystyy vaikuttamaan palveluun, onko hän aidosti osallinen häntä koskevassa palvelussa? Osallistuminen mahdollistuu, kun siirrytään keskustelevasta osallistamisesta konkreettiseen osallistumiseen, yksittäisistä kokeiluista kokonaisuuksiin, sarjoihin ja yksittäisitä aktiivisista osallistujista kohti monimuotoisuutta.

Timo Toikko luennoi
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin asiakaspalvelun kehittämispäällikkö Marika Järvisen aiheena oli Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen kehittämisessä. Aihe sopi erinomaisesti Timo Toikon virittämään teemaan aidosti osallistuvasta asiakkaasta, sillä sairaanhoitopiirissä ollaan jo hyvää vauhtia kehitetty palveluita asiakkaiden ja heidän perheidensäkin kanssa.

Marika Järvinen
Keinona on palvelumuotoilu, johon on ryhdytty yhteistyössä Taikin  kanssa ja Sitran tuella. Palvelumuotoilulla tarkoitetaan palvelujen innovointia ja suunnittelua muotoiluajattelua hyödyntäen. Lähtökohtana on asiakkaan palvelukokemuksen kokonaisvaltainen selvittäminen mahdollisuuksineen ja ongelmineen palvelun käyttökontekstissa. Uusia tapoja testataan ja muotoillaan moneen kertaan kuin valmistettaisiin muotoilutuotetta. Palveluvirtakaavioista saatiin selkeämpiä ja yksinkertaisempia kuin prosessikaavioista ottamalla käyttöön "pelilautoja" ja potilaiden työpajoja. Tuntui todella mukavalta, että naapuritalossa on ryhdytty toimeen aidon asiakkaan osallistumisen hengessä ja jopa edelläkävijänä maassamme.

Tulevaisuusseminaarin toteutti Kehittämisen ja johtamisen (yamk) ryhmä 11 asiakkuuksien oppimisen tehtävänään. Opiskelijat itse suunnittelivat ja toteuttivat oman tapansa oppia uutta asiakkaan näkökulmasta ja kutsumalla mukaan muita ryhmiä he saivat hyvän harjoituksen siitä, miten tilaisuuksia järjestetään. Järjestelyt vastuutettiin tiimeittäin. Edellisenä iltana tehtiin 205 luentokansiota osallistujille ja siinä se tuli liukuhihnankin tehokkuus testattua. Tilan väriteema oli vihreä kuten myös ohjelman ja muidenkin materiaalien. Koulun tiloista löysimme upeat anopinkieli-viherkasvit, joilla koristelimme salin etuosan.

Infotiskin vastuu oli Anna-Kaisa Sihvosella ja Tuija Ylä-Himangalla
 Paitsi järjestäjinä, opiskelijat toimivat myös luennoitsijoina. Heidän aiheensa teemalla tulevaisuuden asiakas olivat:
  • X, Y ja Z asiakkaana
  • Asiakkaan valinnanvapaus terveydenhuollossa - lähtökohtana uusi terveydenhuoltolaki
  • Monikulttuurinen asiakas ja monikulttuurinen henkilöstö esimiehen näkökulmasta
  • Nuorten mielenterveysongelmat, asiakaskokemus. Katsaus internetin keskustelupalstoilta
  • Terveysteknologian eettisyys iäkkään käyttäjän näkökulmasta
Opiskelijat ovat ammattikorkeakoulussa maksavia asiakkaita, heidän mukanaan tulee raha talolle. Aivan kuten hyvinvointipalveluissakin, opiskelijat eivät ole enää kuulijoina kun asiantuntijat kaatavat opit heidän "päälleen", vaan he osaavat itse luoda ja tuottaa oppimistilanteita ja  olla osallisia sisältöjen luonnissa.
Kaikki sujui, päivä oli joka suhteessa upea. Erityisesti haluan korostaa, miten opiskelijat onnistuivat läsnäolollaan ja toiminnallaan luomaan avoimen, iloisen ja positiivisen oppimisilmapiirin. Viime kädessä tunnelma on tärkein. Kaikilta se ei vaan onnistu mutta tällä ryhmällä oli kaikki kunnossa, huolellinen valmistautuminen ja oman vastuualueen hallinta. "Voittajan" on helppo hymyillä ja jakaa hyvää oloa muillekin.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan palaute-analyysia.
Tulevaisuus-seminaarin jälkeen rentouduttiin hyvän illallisen merkeissä, sillä päivä oli viimeinen yhteinen koulupäivä ryhmälle.
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.