lauantai 11. joulukuuta 2010

Taito yksinkertaistaa

Johtaja saa parhaiten sanomansa perille, kun hän osaa käyttää sitä kieltä, minkä henkilöstö kokee kotoiseksi. Tuttuuden tunne  tekee tunnelman mukavaksi ja elämän kovinakin aikoina keveämmäksi. Kaikkihan me muistamme luennoistijoita, joiden tunneilla ei ehtinyt kuin nyökytellä, "näinhän se on, noin minäkin olen ajatellut". Se johtui  siitä, että luennoitsijalla oli kyky puhua kansan kieltä ja yksinkertaistaa asiat. Jotta niin pystyy tekemään, on itse osattava, eli perehdyttävä asioihin huolellisesti ja sisäistettävä ne ennenkuin opettaa muille.

Mies oli saanut kerättyä mittavan omaisuuden. Vanhetessaan häntä alkoi huolestuttaa, miten pystyä kartuttamaan omaisuutta tai ainakin säilyttää se. Hän kutsui parhaat taloustieteilijät neuvonpitoon ja päädyttiin siihen, että he laatisivat ohjeet. Ennenpitkää ryhmä sai työnsä valmiiksi, mutta työstä tuli niin laaja, että raportteja oli satoja sivuja. Miljonääri lähetti joukon moneen kertaan takasin ja sanoi, että asiat on yksinkertaistettava niin, että hän nopeasti ymmärtää mitä tehdä. Prosessi jatkui pitkään, kunnes se kilpistyi yhdeksi lauseeksi: "Ilmaista lounasta ei ole". Tämän kun muistaa, omaisuus säilyy ja karttuu.

Tom Petersillä on monia tällaisia helmiä, lyhyitä mottoja, joilla on laaja merkitys. Esim. Mitä maailma tekee kopioilla, varsinkaan työyhteisö. Esimiehen kannattaa aina rekrytoida itseään pätevämpi, koulutetumpi, nuorempi ja kauniimpi. Vain sillä tavalla organisaatio kehittyy ja kukoistaa, kykyjä ei kannatta pelätä.


Ja Jeanne Liedtkan näkemys strategiasta, jonka tulisi olla kuin pikkumusta, LBD, josta Coco Chanel sanoi aikanaan: pidä pikkumustan design yksinkertaisena, puhtaana perusmallina. Silloin se toimii aina, kaikissa oloissa ja tilanteissa.
Näin pikkujouluaikaan - mikä on sen helpottavampaa kuin löytää kaapista yksinkertainen pikkumusta - se on siinä!


Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.