sunnuntai 30. tammikuuta 2011

Haastavat ihmiset työyhteisössä

Terveydenhuollon hallinnon amerikkalaisessa kirjallisuudessa oli 1990-luvun lopulla oikea buumi, jossa tutkittiin, keskusteltiin ja kirjoitettiin siitä, miten  esimies selviää silloin, kun  henkilöstössä on tavalla tai toisella haastavia ja voimakkaita persoonallisuuksia. Voisi sanoa, että nyt tätä keskustelua käydään Suomessa, jokaisella työpaikalla. Kathleen O´Sullivan Mott toteaa, että 20 prosenttia työyhteisön jäsenistä on ns. vaikeita persoonia, jotka aiheuttavat esimiehelle 80 prosenttia hänen päänsärystään.Ihmiset, jotka terveydenhuollon organisaatioissa aiheuttavat suurimmat haasteet voivat olla luonteeltaan vihamielisiä, valittajia tai kielteisesti kaikkeen asennoituneita, vaikenijoita, jotka vetäytyvät vastuusta ja osallistumisesta, mutta vaikuttavat takanapäin, aina samaa mieltä olevia tai kaikkitietäviä. Nämä viimeksi mainitut ovat usein narsisteja, jotka katsovat asioita vain omalta kannaltaan. Sullivanin ja Deckerin mukaan näitä vaikeita persoonallisuuksia on terveydenhuollossa kaikilla tasoilla, yhtä lailla esimiehinä kuin työntekijöinäkin. www.privatix.blogspot.com. 
Lue narsismista lisää tästä linkistä.
Edellä mainittujen terveydenhuollon hallinnon tutkijoiden mukaan terveydenhuollon organisaatioissa syrjintä, kiusaaminen ja muut henkilöstöongelmat ovat usein pitkään vaiettuja ja peiteltyjä, koska näiden ikävien asioiden ei tavallaan katsota kuuluvan hyvää tuottaviin ja tekeviin organisaatioihin, joissa kaikilla ammattiryhmillä on vahva eettinen koodisto. Ongelmat ovat pahimpia juuri sellaisissa yksiköissä ja ihmisten kesken, joissa sitä vähiten odottaisi. 

Useimmiten on myös niin, että nämä niin sanotut vaikeat ihmiset, olivat he millä tavalla hyvänsä ongelmia aiheuttavia esimiehen tai työyhteisön kannalta, eivät muutu. Käyttäytyminen on muotoutunut pitkän aikavälin kuluessa, joten ulkoapäin muuttaminen ei onnistu. Siksi, silloin kun on kyse työntekijästä, esimiehen on etsittävä keinoja asioiden rauhoittamiseksi.
Esimiehen tulee viimeistään esimieskoulutuksessa perehtyä eri persoonallisuustyyppeihin ja lisätä ymmärrystään ja tapaansa kohdata heidät. Tietoa tulee hakea erilaisista ratkaisumalleista, joita koko ajan kehitetään monitieteellisesti. Myös omaa taitoaan kuunnella tulee kehittää, sillä mitä enemmän on läsnä, sitä enemmän kuulee ja oppii tuntemaan henkilöstöään ja heidän tapaansa olla työssä.
Esimiehenä on otettava vastuu kaikista työntekijöistä. Kenellekään ei tule sallia etuuksia tai käyttäytymistapoja, jotka ovat hyvien tapojen vastaisia eivätkä sovi työyhteisöön. Johdonmukainen toiminta pitää organisaation kasassa ja estää vaipumisen tunteiden maailmaan. Esimiehen velvollisuus on pitää henkilöstö työn maailmassa ja perustehtävässä. Ongelmia ei myöskään tule pitää yksin itsellään, vaan apua on haettava ajoissa ennenkuin kaikki sairastuvat ja muodostuu klikkejä. Ruotsalaisesta työkulttuurista voisi ottaa tässä oppia. Siellä ovat luottamusmiehet läsnä kaikissa henkilöstöasioissa ja henkilöstöä koskevassa keskustelussa. Ennakolta, ei vain silloin kun ongelmat ovat kasvaneet liian suuriksi. Henkilöstöasioissa esimiehellä on myös käytettävissään muita asiantuntijoita.


Esimiehen tulee  huolehtia siitä, että organisaation toiminta on systemaattisesti johdettua, ihmiset tietävät paikkansa ja omat toimenkuvansa laatujärjestelmän mukaisesti. Poikkeamat dokumentoidaan ja niistä keskustellaan, kehityskeskustelut käydään säännöllisesti ja niissä toimitaan aidosti, analyyttisesti. Osaamista arvioidaan ja hyvästä työstä palkitaan avoimesti ja yhdessä sovittujen pelisääntöjen mukaisesti.
Kun organisaatiossasi "asiat" on johdettu hyvin ja laatujärjestelmä toimii ja tuottaa tietoa, silloin sinulla on aikaa keskittyä tärkeimpään, henkilöstöösi. Välittää aidosti siitä, kuinka henkilöstö voi sekä yksilöinä että yhteisönä.Työntekijät tekevät tuloksen, ja heidän kunnostaan riippuu se, millaista tulosta organisaatiosi tekee.
Lainaan lopuksi suosikkiani Tom Petersiä. Hän kehottaa valitsemaan työntekijöiksi erilaisia persoonallisuuksia. Mitä organisaatiosi tekee kopioilla, ainakaan itsesi! Arvosta osaamista, joka sinulta itseltäsi puuttuu. Ja aina kun on paikka, valitse itseäsi pätevämpi, nuorempi ja kauniimpi työntekijä, vain siten organisaatiosi osaaminen lisääntyy.
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.