Ruotsissa astui voimaan vuoden 2009 alussa vanhus- ja vammaishuollon palveluiden vapaata valintaa koskeva laki, jonka tavoitteena oli asiakkaan itsenäisen valinnan ja päätösvallan lisääminen sekä houkutella alalle uusia yrityksiä ja järjestöjä julkisen vallan oheen. Viime kädessä oli tavoitteena säästää menoissa ja kilpailun avulla parantaa palvelutoiminnan tehokkuutta ja tuottavuutta. Ajateltiin myös, että pienimuotoinen kotipalvelutoiminta ja hoivayrittäjyys lisääntyisivät.
Viime syksynä monet haukkoivat täällä Suomessakin henkeään, kun iltapäivälehdet repivät skandaaliotsikoita siitä, miten hoivapalveluyritykset olivat ajautuneet suurien ketjujen omistukseen, jotka käärivät isot voitot ja romahduttivat laadun. Syyskuun lopulla julkistetut tilastotiedot vuoden 2009 liikevaihdosta osoittivat, että yksityinen hoito- ja hoivasektori oli tuottavuudeltaan palvelualojen kärjessä 10,3% prosentin voitollaan samaan aikaan kun yritysten keskimääräinen voitto oli 5,4% liikevaihdosta. Taviksesta tuntui aivan ihmeelliseltä miten niin on käynyt, kun perinteisesti hoivapalvelut oli ajateltu melkein voittoa tavoittelemattomiksi eettisiksi yrityksiksi.
Moni kakku päältä kaunis... |
Toimiin on ryhdytty. Vanhustenhuoltoministeri Maria Larsson peräänkuulutti (DN 12.11.2011) kuntien vastuuta ja valvonnan tehostamista. Hallitus on myös jo aiemmin panostanut henkilöstön koulutukseen sekä säätänyt vanhustenhuollon arvokkuustakuu-lain ja lex Sarah-lain, jonka puitteissa vahvistettiin henkilökunnan oikeutta ilmoittaa laiminlyönneistä. Tarkastustoiminta kärsii kuitenkin henkilöstöpulasta; valitustapausten käsittelyt viipyvät ja vain 6 prosentissa valvoja pystyy käymään paikalla kun ilmoitus on tehty. Tämän kevään aikana on myös luvattu esitys dementiahoidon kansallisesta henkilöstömitoituksesta. Sosiaalihallitukselle on myös annettu tehtäväksi selvittää, onko yksityisen ja julkisen vanhustenhoidon välillä systemaattisia laatueroja. Ihan syystä kannattaa tutkia: Careman omistuksen aikana yhden hoivakodin sairaanhoitajien määrä vähennettiin 37 hoitajasta 27:ään ja tilalle palkattiin kouluttamatonta matalapalkkaista työvoimaa. Vanhustenhuollon henkilöstömitoitus on yksityisissä hoito- ja hoitolaitoksissa 10% pienempi kuin kunnallisissa laitoksissa.
Myös verolainsäädäntöä tullaan uudistamaan ja pyritään monin eri tavoin estämään pääomien siirto veroparatiiseihin. Ylläolevat tiedot olen poiminut Tukholman suurlähetystön raportista 23.01.2012, jonka ovat laatineet Timo. A. Tanninen ja Anna Hoffman.
Capio S:t Göranin akuuttihoitoa |
Sophiahemmet taas on yksi Ruotsin suurimmista yksityisistä sairaaloista, yli 125 vuotta toiminut arvostettu sairaala, jossa myöskin meidän johtajakoulutus on jonkun kerran vieraillut. http://www.sophiahemmet.se/visa_2008_.asp?sida=14.
Maineikas Sophiahemmet |
Johtajakoulutuksen vierailut näissä sairaaloissa ja myös monissa vanhusten hoitokodeissa ovat näyttäneet meille sen paremman puolen mitä Ruotsissa on tarjolla. Siksi onkin hieno huomata, että kun nyt toivottavasti vain käytiin pohjalla yhdellä sektorilla, korjaaviin toimiin on nopeasti myös ryhdytty.
Seija Telaranta
Lakimuutoksen tavoitteet, eli tavoitteena asiakkaan itsenäisen valinnan ja päätösvallan lisääminen sekä houkutella alalle uusia yrityksiä ja järjestöjä julkisen vallan oheen, kuulostaa korvaan sekä näyttää kirjoitettuna todella hyvältä. Mutta todellisuushan on kaikkea muuta kuin oli tavoiteltu.
VastaaPoistaKannustaessa yrityksiä ja lisätessä kilpailua yritykset joutuivat leikkaamaan menojaan jolloin ensimmäisenä vähennetään, tottakai työntekijöistä. Miten työn laatu voidaan pitää samanlaisena ja yhtä hyvänä, vähemmällä määrällä työntekijöitä, joilla ei ole edes alan koulutusta. Tämä on asia, joka ei ainoastaan ole ongelma hoivatyön puolella. Se on oikeastaan nykyajan markkina- ja yritystalouden ongelma, mihin jatkuva kilpailu ja palveluiden ylitarjonta meitä ajaa.
Varmasti löytyy myös yrityksiä, jotka ovat tässä onnistuneen. Nämä yritykset ovat vain pieni murto-osa, joista muiden tulisi ottaa mallia.