torstai 15. maaliskuuta 2012

Esimies, tee itse unelmasi!

Jos luet yhden johtamisen kirjan vuodessa, valitse Subir Choudhuryn Management 21C. Miksi valitsisit juuri tämän kirjan johtuu siitä, että sen sanomana on, että esimiehen tärkein kyky on pystyä unelmoimaan.
Miten tästä arjesta irrotat nyt unelman, varsinkaan, kun isot johtajat, joiden tulisi olla meille esimerkkeinä, ryvettyvät rumalla tavalla toinen toisensa jälkeen. Vielä valtion yhtiöissä ja ammattiyhdistysliikeessä, joissa tulisi olla ahneudesta vapaata ihmistä arvostavaa ja kunnioittavaa elämää.
Kun usko horjuu, ota siis käteesi tämä muistaakseni 2002 ilmestynyt ihana johtamisen kirja, jos Peter Druckerin kirjat ovat jo kuluneet puhki.
Subir Choudhury on 45-vuotias Michiganissa vaikuttava johtamisen guru, joka on erikoistunut laatuun ja varsinkin työkaluun nimeltä Six Sigma.

Subir Choudhury
Esimies ei löydä unelmaa unelmoimalla vaan tekemällä määrätietoisesti työtä sen eteen. Samalla tavalla kuin etsimme visiota, näkyä siitä millaisiksi haluamme tulla. Avainasia on avoin kommunikaatio. Juuri se, mikä näistä mainituista organisaatioista on puuttunut. Ei olla sanottu sanaakaan kahteen vuoteen!
Esimiehen tulee luoda sellainen ilmapiiri, että keskustelu on luonnollista. Kaikki puhuvat kaikkien kanssa, ovat avoimia ja pyrkivät aina syvempään ja laajempaan tasoon keskusteluissaan.Esimiehen tulee olla mukana ja osoittaa käytöksellään ja esimerkillään suuntaa. Keskusteluissa tulee ottaa esiin myös huonot ja kiperät asiat. Keskustelun tulee olla sekä horisontaalista että vertikaalista.Choudhury käyttää tästä nimeä Peoplistic communication. Sähköinen viestintä on väline, ihmiset ovat toimijoita.
Ruohonjuuritason koulutus on toinen keino saavuttaa unelma. Choudhuryn mukaan koulutuksen tulee koskea aina kaikkia työntekijöitä. Ketään ei saa jättää yksin tai ulkopuolelle. Pienikin tietotyhjiö herättää huonot tunteet ja vie organisaatiota taaksepäin, kauemmas unelmasta.

Estä tulipalot! Heti kun haistat savun, toimi. Et myöskään haista savua riittävän ajoissa, jos ovesi ovat suljetut.Vahingot jäävät pieniksi, jos et päästä liekkejä leimahtamaan. Arvosta henkilöstöäsi, kun se toimii näin. Asiakkaille ei myöskään saa koskaan tuoda esiin organisaation ongelmia. On esimiehen asia hoitaa resurssit niin, että kiire ei näy asiakkaalle.

Esimies on organisaation tuntosarvi ulospäin. Ympäristössä tapahtuu koko ajan. Seuraa kollegoitasi, kumppaneitasi, keskustelua mitä johtamisesta käydään, vertaile ja ota oppimasi käyttöön nyt. Uudista palvelutuotteitasi kuuntelemalla asiakkaita ja ei-asiakkaita. Uudista toimintatapoja, valitse uusia strategioita ja suunnittele uusia palvelutuotteita.
Sen avoimen tien päässä on se unelma, työpaikka jossa viihtyy sekä henkilöstö että asiakkaat.

Onni on pieninä palasina  maailmalla. Tänään minulla oli tosi iloinen päivä, jonka sai aikaan yksi ihminen. Minulle soitti Tukholman Sophiahemmetin johtaja, jolta olin pyytänyt johtajakoulutusryhmälle opintokäyntiä toukokuussa. Sitä positiivisuuden määrää, mikä hänestä välittyi. Olette sydämellisesti tervetulleita,  olemme järjestäneet teille ohjelman ja mitä syötte, milloin kahvit ja ehdittekö kaupoille ennen laivan lähtöä. Ajattelin heti, että ei olisi hullumpaa olla siellä potilaana, jos on noin positiivinen johtaja. http://www.sophiahemmet.se/default2.asp
Jaa hyvää mieltä ympäristössäsi, se palkitsee! 
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.