maanantai 26. maaliskuuta 2012

Loppusuoralla ryhmä 10, Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (yleamk)

Noin kaksi vuotta sitten Tampereen ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan Kehittämisen ja johtamisen ylempää amk -tutkintoa starttaava ryhmä tutustui toisiinsa, käytäntöihin, opettajiin sekä koulutuksen tavoitteisiin määrätietoisuudella, vaihtelevin odotuksin sekä pohdinnoin opintojen mahdollistumisesta muun elämän ja/tai työn ohessa. Tunnelmaan yhdistyivät odotukset ja halu oman onnistumisen suhteen sekä toisaalta epäilykset ja vaatimusten punnitseminen omiin ajankohtaisiin mahdollisuuksiin nähden. Jokainen oli lähtenyt hakeutumaan koulutukseen omista lähtökohdistaan  vaihtelevin tavoittein. Oli heti selvää että monipuolisin taustoin koulutukseen valikoituneet opiskelijat olisivat yksi koulutuksen rikkauksista vertaistuen sekä verkostoitumisen näkökulmasta. Olimme yhdessä suuntaamassa kohti ammattitaitomme sekä itsetuntemuksemme vahvistumista. Vielä emme kuitenkaan tienneet tarkemmin miten paljon koulutus meitä muuttaisi ihmisinä sekä ammattilaisina.


Vasemmalla edessä oleva Outi Aalto esitti opinnäytetyönsä 22.3.

Keväällä 2012 ryhmä valmistelee työelämälähtöisiä lopputöitään. Kehittämis- ja johtamisaiheista keskustellaan kriittisellä otteella kuitenkin tutuiksi käynein termein sekä ymmärryksin. Itsensä johtaminen on selkiytynyt jatkuvaksi itsensä kehittämiseksi sekä oppimiseksi niin laajemmassa yhteydessä kuin arjen askareissakin. Asiantuntijuudelle ominainen realistinen kriittisyys näyttäytyy hyväntuulisena jokaisessa kahvikeskustelussa.Vaikka opiskelu on vaatinut paljon työtä, se on antanut vielä enemmän. Jokainen omaa halun ja näkemyksen edelleen kehittymisestä. Paljon on opittu ja paljon on luvassa vielä ihanaa opittavaa käytännön työkentillä. Työkentille - vanhoille tai uusille - suunnataan kehittyneellä itsetuntemuksella, vahvistunein johtamis- ja kehittämisominaisuuksin, asiantuntijoina ja strategialähtöisesti ajattelevina sekä suuntautuvina organisaation jäseninä. Voimavarat ollaan valmiita suuntaamaan tärkeimpään, mikä tämän päivän tehokkaassa liiketoiminnassa on ensiarvoisen tärkeää. Työkalupakki pursuaa toimintamalleja mittaamisen, arvioinnin, kehittämisen ja menetelmien suhteen. Olo on levollinen, koska tehtäväkeskeinen ajattelu on vaihtunut pysyvästi strategialähtöiseen ajatteluun. Tätä ajattelua olemme lähdössä levittämään organisaatioihin, jotta liiketoiminta voi kehittyä niin kuin halutaan. Tehtävämme on tärkeä. Olemme valmiita haastamaan, sitouttamaan ja saamaan muut organisaation jäsenet mukaamme yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Opiskeluaikana ehdottomasti parasta antia olivat paikoitellen kiivaatkin keskustelut sekä opettajien, vierailevien luennoitsijoiden että opiskelijoiden kesken. Kaikilla oli mahdollisuus esittää oma mielipiteensä, vaikka se olisi kuinka eronnut muiden mielipiteistä. Tämä keskustelun rikkaus oli varmasti yksi niistä asioista, joka muokkasi jokaisen omaa ammatillista ajattelutapaa. Jokainen meistä on varmasti kasvanut näiden vuosien aikana ammattitaitoisemmaksi, itsevarmemmaksi ja vahvemmaksi johtajaksi. Aloitimme opinnot todellakin erilaisin taustoin, osalla oli jo aiempaa johtamiskokemusta, osalla ei, mutta se on vain ollut eduksi. Jo kokeneemmat johtajat ovat joutuneet miettimään omia toimintatapojaan ja ajatusmallejaan ja kokemattomammat ovat saaneet heidän pohdinnoistaan arvokasta tietoa johtamisen käytännöistä. Nyt opinnot ovat loppusuoralla ja edessä on avara maailma täynnä uusia johtamisen haasteita, joihin me pääsemme intoa puhkuen näyttämään osaamistamme!
Kehittämisen ja johtamisen yleamk-ryhmä 10 kirjasi kokemuksensa yhdessä 22.3.2012






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.