Peter Drucker kirjoittaa tästä ilmiöstä kirjassaan "Voittoa tavoittelemattoman organisaation johtaminen" otsikolla vastavuoroiset suhteet. Organisaatiot, joukkueet ja tiimit tarvitsevat ja haluavat tähtiä, mutta heitä ei saa jättää yksin, eivätkä he saa olla erillään muiden roolien suorittajista. Sivuroolien esittäjät tukiessaan pääroolin esittää eivät häviä, vaan he nousevat myös omassa suorituksessaan, hyötyvät noustessaan oman tasonsa yläpuolelle.
Kaksi maalia viime ottelussa |
Cristiano Ronaldo ja joukkue |
Johtajan tehtävä on mahdollistaa, tukea ja johtaa vastavuoroisuutta organisaatiossa. Henkilösuhteet eivät ole ainoa kohde. Myös asiakkuuksia on johdettava samoilla periaatteilla ja luotava avoin pelikenttä ympäröivään yhteisöön, jonka muodostavat entiset ja nykyiset asiakkaat sekä ei-asiakkaat. Näitä viimemainittujahan on kolmea sorttia, niitä jotka ovat aivan asiakkuuden rajapinnassa, jossain mielessä mahdollisia ja niitä, jotka eivät ole sitä edes ajatelleet. Sinisen meren strategiassa juuri nämä ei-asiakkaat ovat suuria mahdollisuuksia.
Drucker kertoo kirjassaan esimerkin suhteesta yhteisöön:
Eräällä alueella toimi kolme suurta kilpailevaa sairaalaa. Kaikki ylistivät yhtä niistä, vaikka se oli heikoiten resurssoitu ja vähävaraisin. Sen päämääränä oli tuottaa hyvää yhteisössään. Mitä se siis teki lunastaakseen lupauksensa ja ollakseen näkyvä yhteisössä?
Parin viikon kuluttua, kun potilas oli kotiutunut sairaalasta, hänelle soitettiin ja kysyttiin, miten hän jaksaa. Jos toipuminen oli vielä vaiheessa, hänelle soitettiin uudelleen ja uudelleen. Ennen vuoden vaihdetta tälle entiselle potilaalle lähetettiin sairaalasta kalenteri, jossa oli viesti "Toivottavasti emme enää tapaa näissä merkeissä, mutta välitämme teistä yhä." Sanoma tässä jutussa on, että sairaala kertoo tällä tavalla yhteisölle, että potilaita ei ole unohdettu hoidon päättymisen jälkeenkään.
Drucker kehottaakin palveluorganisaatioita pitämään huolta entisistä potilaistaan ja asiakkaistaan, koska sillä tavalla organisaatio parantaa asemaansa yhteisössään, toimintaympäristössään. Positiivisella, pienimuotoisella suhteiden ylläpidolla saa hyvää aikaan. Hyvä kello kuuluu kauas.....
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.