Strategisen johtamisen opintomatka päivä Helsinkiin alkoi
varhain torstaiaamuna kuudes päivä maaliskuuta.
Iloisella ja avoimella mielellä varustautunut joukko sosiaali- ja
terveyspalvelualan kehittämisen ja johtamisen opiskelijoita (TAMK) suuntasi kohti
Helsinkiä.
Matkamme ensimmäinen etappi oli entisen Sotilassairaala
Tilkan kulttuurihistoriallisiin tiloihin toimitilansa saneerannut Laser Tilkka
Oy. Kirurgian professori Tom Schröderin
perustama Laser Tilkka Oy on yksityinen
suomalaisomistuksessa oleva terveydenhoitoalan yritys, jonka sairaalakokonaisuuteen
kuuluvat Laser Tilkan lisäksi Sairaala Tilkka, Silmä Tilkka sekä Rintasyöpä- ja
melanoomakeskus. Laser Tilkassa toimii jo yli 40 erikoislääkäriä ja
henkilökuntaan kuuluu 35 terveydenhuollon ammattilaista. Laser Tilkka on saanut
tunnustusta menestymällä Kauppalehden Menestyjä -yritys analyysissä vuosina
2012 ja 2013. Kauppalehti palkitsee taloudellisen suorituskykynsä perusteella
oman toimialansa parhaimmistoon kuuluvat yritykset vuosittain.
Entinen sotilassairaala "lumipuvussa" |
Laser Tilkassa meidät vastaanotti Ylihoitaja Riia Siivikko,
joka innostuneesti kertoi yrityksen toiminnasta, asiakasryhmistä ja
henkilöstönjohtamisesta. Erityisesti positiivinen kuva jäi yrityksen
henkilöstöjohtamisen painopistealueista: työhyvinvointi, työhyvinvointi ja työhyvinvointi.
Hoitohenkilökunnan vaihtuvuus on pientä. Siitä huolimatta,
että toiminta oli laajentunut viimevuosienaikana merkittävästi. Siivikko nosti
esiin, että vuonna 2012 läpi käytiin organisaatiomuutos, jossa
hoitohenkilökunnan työkuvia muutettiin ns. tiimiajattelumallista
osastoajattelumalliin. Muutoksella pyrittiin luomaan joustavampi työyhteisö,
jossa työnkierto ei ole välttämätön paha vaan vahva toiminnan tukipilari.
Työyhteisössä nimikkeiden muuttumiset ja vastuutehtävien siirtämiset oli viety onnistuneesti
läpi. Muutoksen avulla luotiin selkeät kokonaisuudet, joita on helpompi
hallita. Vaikka Siivikko kuvasi vuotta raskaaksi ja kuluttavaksi. Jälkeenpäin
katsottuna muutos näyttäytyy onnistuneena ja toimintaa tehostava, joustavuus
työtehtävien välillä on lisääntynyt ja töissä on hyvä olla. Ylihoitaja nostaa
menestystekijäksi työntekijät. Jokainen työntekijä on oman erikoisalansa
avainhenkilö ja osaamista hyödynnetään läpi koko laajan työkentän.
Laser Tilkan moderni leikkaussali |
Näin ulkopuolisena asiaa tarkasteltuna toiminnasta jäi kuva,
että tässä työyhteisössä välitetään työntekijästä suurella sydämellä.
Henkilökunnasta pidetään huolta, siitä kertoo lukuisat eri
palkitsemisjärjestelmät ja muistamiset erilaisia juhlia unohtamatta. Nostaisin
tässä kohtaa esille vielä työnohjauksen, josta Siivikko myös mainitsi.
Työyhteisö oli ottanut arkityöhön, kokeilu muotoisesti, johdon ja
työntekijöidenkin tueksi työnohjauksen. Ei siis tarvitse kärjistää tilannetta
kriisiin asti ennen työnohjauksen hyödyntämistä, näkisin että työnohjauksen
hyöty on suurempi, kun sitä käytetään jokapäiväisessä työssä tukemassa.
Uskoisin, että vierailun päätteeksi lähes jokainen ellei
jokainen meistä kuuntelijoista oli valmis astumaan Laser Tilkan palvelukseen.
Kirjoittanut: Sini
Korhonen
Lähteet:
Riia Siivikko Ylihoitaja esittely 6.3.2014.
Laser Tilkka Oy:n internet sivut. Lasertilkka.fi
Seuraava vierailukohteemme oli Pikku Huopalahdessa
sijaitseva Omasairaala Oy. Omasairaala aloitti toimintansa 2013 ja Omasairaalan
omistaa Pohjola Vakuutus Oy. Omistajuuden perusteella kyseessä on uudenlainen
tapa toimia, eli että vakuutusyhtiö omistaa sairaalan. Näin ollen olikin
mielenkiintoista päästä tutustumaan palvelukonseptillaan terveydenhoitokentässä
erottuvaan sairaalaan.
Omasairaala on ortopediaan ja
käsikirurgiaan erikoistunut ortopedinen yksityissairaala ja yksikössä
tutkitaan, leikataan ja kuntoutetaan ortopedisiä vammoja. Omasairaalassa
työskentelee myös vakuutusyhtiö Pohjolan korvauskäsittelijät, joten
vakuutusasiat on mahdollista hoitaa sairaalakäynnillä. Asiakaskunnasta noin 80
prosessia on Pohjolan vakuutusasiakkaita, mutta sairaala on kuitenkin kaikille
avoin päiväkirurginen sairaala. Omasairaala on ns. työväensairaala, eli
tavoitteena on kuntouttaa asiakkaat mahdollisimman nopeasti työkykyiseksi ja
hoitovastuu on Omasairaalassa kunnes asiakas palaa takaisin työhönsä.
Toimitusjohtaja Harri Aho puhui
kovin ajatuksia herättävästi ja vaikuttaisi siltä, että hän on myös herätellyt
aika monia tahoja. Eli aiemmin pahimmillaan yksityisellä puolella on hoidon
arviointi tapaturman jälkeen saattanut kestää jopa 6 viikkoa. Ja pahimmillaan
yksityiset sairaalat toimivat ”rahankiilto silmissä” ja laskuttavat
epärealistisia summia. Tämän pohjalta Omasairaala alkoi pohtia, miten voisi
tehdä jotakin uutta ja tehokkaasti. Eli onko hoitoketjujen lyhentäminen
mahdollista?
Omasairaala on nyt jo lyhyen
toimintansa aikana pystynyt lyhentämään erilaisten ortopedisten vammojen
aiheuttamaa keskimääräistä työkyvyttömyysaikaa. Alla tilasto.
Lisäksi omasairaala on
”ravistellut” työtapoja, miettimällä mitä kenenkin on järkevää tehdä
ammattitaitonsa puolesta. Lääkärin vastaanottoaikaa kellottamalla todettiin,
että vain 6 minuuttia on sellaista, mihin tarvitaan ortopediä. 16 minuuttia
vastaanottoajasta voi hoitaa joku muu. Lääkäriä tarvitaan oikeastaan vain
päätöksentekoon vastaanotolla. Tämän vuoksi lääkäri ja hoitaja toimivat
työparina yhdessä. Muutenkin toiminnan järkeistämistä ja tilojen suunnittelua
on mietitty Lean-periaatteiden mukaisesti. Ideana on, että uuden toimintamallin
ansiosta työnantajat, Kela ja vakuutusyhtiöt säästäisivät tehokkaan toiminnan
ja lyhentyneiden työkyvyttömyysaikojen ansiosta merkittävän määrän rahaa.
Omasairaalaan voi tulla ilman ajanvarausta ja ensimmäisellä käynnillä tehdään
hoidon arviointi jatkosuunnitelmineen.
Omasairaala arvioi toimintaansa
kahden mittarin avulla. Ensimmäinen mittari on asiakaskokemus. Eli kuinka
halukas asiakas on suosittelemaan palvelua ystäville ja tuttaville
((NPS-indeksi). Asiakastyytyväisyys on nähtävissä reaaliaikaisesti Omasairaalan
internetsivujen Palaute-kohdassa. Toinen käytössä oleva mittari on hoitoketjun
pituus vahingosta työhön paluuseen.
Yksi mielenkiintoinen yksittäinen
huomio on hoivamestari-toimenkuva. Hoivamestari-konsepti palkittiin 4/2013
graafisten suunnittelijoiden järjestön, Grafian, Vuoden Huiput-gaalassa.
Kultahuippu-palkinto myönnettiin palvelumuotoilusarjassa viestintätoimisto Hill
+ Knowltonille, joka yhdessä Omasairaalan kanssa loi Hoivamestarin.
Hoivamestarivastaan ottaa asiakkaan tulo-aulassa sekä yleensäkin huolehtii koko
sairaalakäynnin ajan, että asiakkaan toiveet täytetään (http://www.omasairaala.fi/files/4244/Oma-lehti+2_2013.pdf).
Kirjoittanut: Tiina Hult
Lähteet:
Harri Aho Toimitusjohtaja esittely 6.3.2014.
Omasairaala Oy:n internet sivut. omasairaala.fi
Omasairaala Oy:n asiakaslehti 1/14
Tiukasta aikataulusta huolimatta ehdimme hienosti ratikalla
Omasairaalasta eduskuntatalolle. Yliopettaja Tiina Mäkinen oli sopinut meille
opastetun kierroksen eduskuntatalolle, joka oli oikein mielenkiintoinen ainakin
ensikertalaisen näkövinkkelistä. Kaikista kielloista huolimatta houkutus
loikata eduskunnan paternosterhisseihin oli suuri! Hissien käyttö on sallittu
vain kansanedustajille ja talon henkilöstölle, joten valmistumisen jälkeen
alamme pohtia vaalikampanjaa seuraaviin eduskuntavaaleihin. Myös paikka
istuntosalissa on jo katsottu valmiiksi. Eturivi vai mitä?
Kierroksen jälkeen peruspalveluministeri Susanna Huovinen otti meidät kokoustilassa vastaan ja saimme etukäteen lähetettyihin kysymyksiin vastauksia. Tärkein ja työhömme suuresti vaikuttava kysymys oli tietenkin tuleva sote-muutos ja missä sen suhteen mennään. Ministerin mukaan sote-uudistuksessa tulee huomioida erityisesti sosiaalialueen painotus sekä erva-alueiden koordinointi. Tavoitteena saada erva-alueiden koordinointi toimimaan aiempaa paremmin, jotta talouden paineista, väestön ikääntymisestä ja henkilöstön saatavuudesta selvittäisiin tulevina vuosina. Sote-uudistuksessa on myös tärkeää nähdä sen vaikutus erityisesti tuleviin vuosiin, ei vain tämän hetkiseen tilanteeseen.
Eduskunta on jo puitteiltaankin vaikuttava |
Kierroksen jälkeen peruspalveluministeri Susanna Huovinen otti meidät kokoustilassa vastaan ja saimme etukäteen lähetettyihin kysymyksiin vastauksia. Tärkein ja työhömme suuresti vaikuttava kysymys oli tietenkin tuleva sote-muutos ja missä sen suhteen mennään. Ministerin mukaan sote-uudistuksessa tulee huomioida erityisesti sosiaalialueen painotus sekä erva-alueiden koordinointi. Tavoitteena saada erva-alueiden koordinointi toimimaan aiempaa paremmin, jotta talouden paineista, väestön ikääntymisestä ja henkilöstön saatavuudesta selvittäisiin tulevina vuosina. Sote-uudistuksessa on myös tärkeää nähdä sen vaikutus erityisesti tuleviin vuosiin, ei vain tämän hetkiseen tilanteeseen.
Kyse sote-uudistuksessa on hallinnon kokoamisesta, ei
palvelujen karkaamisesta kunnilta. Monissa kunnissa tehdään jo paljon
yhteistyötä, mutta jatkossa on tavoite päästä vanhasta sektoriajattelusta
poispäin, jotta turvataan sosiaali- ja terveysalan moniammatillisuus ja
henkilöstön riittävyys. Moniammatillisuuden avulla on myös mahdollista saada
ennaltaehkäisyä parempaan suuntaan.
Hallitusohjelmatasoisesti on velvoitettu ministeriötä
laatimaan hyvän johtamisen kriteeristöä. Sosiaali- ja terveydenhuollon
johtamisessa on tärkeää omata jatkuvan uudistamisen ja jatkuvan muutoksen
hallinnan taidot. Tulevaisuuden johtajan tulee olla joustava, sopeutuva sekä
osata hyödyntää verkostoitumista. Nämä asiat eivät koske toki pelkästään
sosiaali- ja terveysalaa. Pysähtyneisyys tai paikalleen jämähtäminen ei ole
eduksi pienelle yhteiskunnalle. Olisi myös tärkeää miettiä, mitä vahvuuksia
yhteiskunnassamme on. Tulisi katsoa eteenpäin ja miettiä, löytäisimmekö
sellaisia konsepteja, joita voisimme markkinoida laajemmaltikin.
Vierailu eduskuntatalolle oli erittäin onnistunut. Istuntoa
seuratessa ei käynyt peruspalveluministeriä kateeksi. Suurin osa kysymyksistä
ja tiukasta vastarinnasta koski selkeästi tulevaa sote-uudistusta ja ylipäätään
sosiaali- ja terveysalaa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä uudistus tuo
sosiaali- ja terveysalalle ja miten se vaikuttaa työhömme tulevina johtajina.
Kirjoittajat vasemmalta oikealle Maarit Valkeejärvi, Sini Korhonen ja Tiina Hult |
Kirjoittanut: Maarit Valkeejärvi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.