Moni esimies, miksi ei opettajakin on kokenut kauhun ja epäonnistumisen hetkiä, kun on antanut korjaavaa/negatiivista palautetta työntekijälle tai opiskelijalle. Ihan asiallisesti perustellen ja rakentavasti. Mutta jotain meni pieleen. Edessäsi on pettynyt ja alahuuli väpättäen kalpeneva ihminen, joka on jostain syystä tullut yllätetyksi. Hän sanoo ymmärtävänsä ja olevansa samaa mieltä, mutta tuntuu vaan niin pahalta.
|
Älä käännä selkää |
Talouselämä -lehdessä (4/2012) on artikkeli kielteisen palautteen antamisesta, jossa on haastateltu monia asiantuntijoita. Puhutaan hampurilais-menetelmästä, jossa ensin tulee kiitos ja kehu, sitten pihvi ja lopuksi vielä myönteistä löllöä. Monihan tunnistaa tämän ja jos palautekeskustelu alkaa mairittelevilla kehuilla, osaa jo aavistaa ettei tästä hyvä seuraa. Jollain lailla kielteisen palautteen antaminen on erityisesti sosiaali- ja terveysalalla vaikeaa. Ihan hiljan vielä työntekijä oli hyvä silloin, kun noudatti työaikaa, mutta nyt tulisi olla vision suuntaiset tavoitteet, joiden toteutumista seurataan ja arvioidaan. Olennaista on, mitä saa aikaan ja miten laadukkaasti. Olemme tottuneet mantraan;olemme kaikki ihan yhtä hyviä. Jos sitten ei ollakaan, on iso pudotus olla erilainen, huonompi kuin joku muu.Kielteinen palaute otetaan henkilökohtaisesti, asian maailmasta siirrytään tunnetasolle. Jos ihminen pelästyy saamaansa palautetta, hän reagoi kuin eläin. Hän taistelee, pakenee tai leikkii kuollutta. Artikkelissa Taru Uhrman toteaa, "ihmiset pelkäävät kasvojen menetystä. Pyrimme sitkeästi säilyttämään kasvomme sekä palautteen antajina että saajina."
|
Uskalla katsoa suoraan silmiin |
Miten esimies voi selvitä tästä haastavasta tehtävästä, joka kuuluu hänen toimenkuvaansa? Ensimmäinen neuvo on, että ei saa antaa palautteen henkilöityä vaan on
pyrittävä pysymään asiatasolla.Tämä koskee sekä palautteen antajaa että saajaa. On myös vältettävä palautteen naamioimista niin, ettei kumpikaan enää tiedä kehuttiinko vai moitittiinko. On oltava rehellinen ja uskottava. Pekka Järvinen sanoo kirjassaan Esimiestyön vaikeus ja viisaus, että korjaavan palautteen saaminen on joillekin ihmisille uskomattoman vaikeaa. Siksi esimiehen onkin
perehdyttävä ihmisen persoonallisuutta sääteleviin tekijöihin syvällisesti. Ihmiset karkeasti ottaen jakautuvat siten, että toisessa ääripäässä ovat henkilöt, joilla on hyvin kielteinen ja ristiriitainen minäkäsitys ja toisilla taas myönteinen ja ehyt minäkokemus. Hyvälläkään itsetunnolla varustetettu ihmisen ei ole terästä, vaan pohjimmiltaan ihminen on herkkä, haavoittuvainen ja uhanalainen.
|
Älä ole liian mairea |
Kun annat kielteistä palautetta,
valmistaudu ja hanki pitävät perustelut asialle. Oikea
ajoitus on tosi tärkeätä, jos on tietty tapahtuma, palautteen kanssa ei pidä viivytellä. Valmistaudu
perustelemaan monipuolisesti.
Kuuntele ja anna tilaa, älä pelkää taukoja.
Esimiehen on myös katsottava itse peiliin. Miten on mahdollista, että ihmiset eivät onnistu työssään johtamassani organisaatiossa. Jos organisaatiostasi puuttuu selkeä, yhteisesti hyväksytty menetelmä arvioinnista ja palautteen antamisesta, yksittäiset "puhuttelut" ovat aina vailla pitävää pohjaa ja herkkiä aiheuttamaan putoamisen tunteen maailmaan. Luo siis
systemaattinen palautekulttuuri, joka sisältää myös
dokumentoinnin ja
seurannan. Ota myös mallia Ruotsista. Siellä ovat
luottamusmiehet esimiehen oikeita käsiä ja käytössä myös psykologit ja muut työelämän asiantuntijat. Tärkeätä on myös tuntea itsensä ja analysoida osaamisensa palautteen antajana. Ja luoda itselleen vertaistukiryhmä, jossa voi oppia muilta. Kehittämiskonsultti Taru Uhrman toteaa myös, että sana palaute on jo aikansa elänyt. Kysymys on siitä, että meidän pitäisi yhä enemmän
keskustella toistemme kanssa.
|
Hopealla Kiira Korpi |
Katselemalla taitoluistelukisoja voi myös oppia siitä, miten ihminen ottaa vastaan palautetta. Aika yksin on luistelija siinä hetkessä kun tuomariston pisteet putoilevat taululle.
Seija Telaranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.