sunnuntai 1. tammikuuta 2012

Ammattimaisen esimiestyön vuosi 2012

Sydneyn ilotulitus, MTV:n kuva
Ilotulituksista on enää roskat jäljellä  vuoden 2012 ensimmäisenä päivänä, mutta katseet ovat jo pitkällä tässä alkaneessa vuodessa. Menneestä kannattaa ottaa opikseen ja jos nyt katselee taaksepäin,  miettii johtajaa ja johtamista, nousee esimerkillisyys, eettisyys, luottamus ja avoimuus kestävän menestyksen peruspilareiksi. Kaikki ikävät asiat kaivetaan esiin ja ne voivat kaataa isonkin  yrityksen. Johtaja on yrityksensä keulakuva, sen kasvot maailmalle. Jos ne eivät heijasta rehellisyyttä eivätkä luottamusta sisälle ja ulos, peli on pelattu.Nina Laine on väitellyt tohtoriksi vuonna 2008 esimiehen ja alaisen välisestä luottamuksesta ja kirjoittanut kirjan Luja luottamus vuonna 2010 (Taurus Media). Hänen mukaansa käsitys luotettavuudesta on monisäikeinen ilmiö, joka muuttuu ajan mukana. Nykyinen välitön viestintä ja sosiaalinen media asettavat entistä suuremmat luottamusvaateet johtajille. Epäluotettavasta käyttäytymisestä ja epäeettisestä toiminnasta jää kiinni.
...viiveelläkin..
Ei tarvitse olla bilettänyt villisti Tukholman yössä 60-luvulla (oi niitä aikoja, olin siellä minäkin!), kuten kuningas, katseet seuraavat tarkasti myös toimintaa ja siitä annettuja lupauksia. Johtajan on tunnettava palveluidensa ketju alusta loppuun saakka. Erityinen huomio tulee kiinnittää "näkymättömiin" osiin, kuten mistä  ruoka tulee, missä pyykki pestään ja miten kuljetetaan. Ja palvelun käyttämisen jätökset, miten ne käsitellään, uusiokäytetään tai hävitetään.
Hyvän tekeminen kannattaa aina. Johtamisen maailmassa se tarkoittaa esimerkiksi hyvien ihmissuhteiden rakentamista työpaikalle ja niiden ylläpitoa. Ihmissuhteilla on iso merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille ja viihtyvyydelle työssä, tuloksiin. Esimiehen tulee tässäkin toimia esimerkkinä.
Yhteiskuntavastuu ja sosiaalinen vastuu ovat ajan ilmiöitä hyvän tekemisessä. Jokaisessa vähänkin suuremmassa organisaatiossa löytyy aina paikka jollekin vajaatyökykyiselle tai pitkään työtä vailla olleelle. Eri kulttuuritaustaiset ihmiset rikastuttavat työyhteisön arkea, heillä on paljon annettavaa. Yhteiskuntavastuu näkyy myös verotiedoissa. Loppusyksyn kohujulkisuus Mehiläisen/Careman asioissa todistaa sen. Hyvältä ei tunnu johtajien miljoonatulot ja Cayman-saarilla verotus kun samaan aikaan punnitaan vanhusten vaippoja! Vaikka toimitaankin lain puitteissa, yleinen moraalinen hyväksyntä puuttuu ja sen mukana kaikki.

...ja voitoilla eletään...
Esimieheltä edellytetään yhä laajempaa osaamista. Mitä isommassa organisaatiossa ja korkeammissa esimiestehtävissä on, sen vähemmän tarvitsee substanssiosaamista. Mutta johtamisosaamista sitäkin enemmän. Lukeminen auttaa aina, sekä ammattikirjallisuus että laajasti muu kirjallisuus. Yksi esimiesopas, jota voin suositella, kun tulee hetki, jolloin mietit mitä minun oikein pitää tehdä, on Tarja Surakan ja Nina Laineen Käsikirja ammattimaiseen esimiestyöhön (Taurus Media 2011). Kirjassa on kolme osa-aluetta: esimiestyön tietopohja, johtajuuden rakentaminen  ja päivittäisjohtaminen käytännössä.Minusta  "ammattimainen esimiestyö" on se, mihin tulee koko ajan tähdätä ja rakentaa sitä pala palalta.
Vuosi 2012 on ammattimaisen esimiestyön vuosi!
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.